Jeśli chodzi o pliki MP3 i jakość dźwięku, stąpamy po zaminowanym terytorium. Fundamentaliści hi-fi twierdzą, że ze względu na szerokie użycie MP3 wiele osób nie wie już, czym tak naprawdę jest dobry dźwięk. To stwierdzenie nie jest całkowicie bezpodstawne, ponieważ MP3 jest formatem stratnym. Tego osądu nie należy jednak traktować zbyt powierzchownie, gdyż nie ma jednolitego standardu jakości MP3. Kolejne ważne pytanie brzmi: co z jakością dźwięku innych formatów?
Co oznacza “stratny” format dla jakości dźwięku pliku MP3?
MP3 i inne stratne formaty audio, takie jak AAC, zostały opracowane między innymi w celu zaoszczędzenia miejsca na dysku. W czasie ich opracowywania pojemność dysków twardych była znacznie bardziej ograniczona niż obecnie, a prędkości pobierania i wysyłania nie były wystarczające dla dużych ilości danych. W dzisiejszych czasach przepustowość jest czynnikiem ograniczającym transmisję strumieniową i bezprzewodową przez Bluetooth. Kompresja jest zatem nadal konieczna. Ale w jaki sposób zmniejsza się ilość danych w porównaniu do oryginalnego nagrania? I jaki ma to wpływ na jakość MP3?
Strata wynika z jednej strony z kompresji, a z drugiej z pominięcia pewnych informacji dźwiękowych. Dzieje się tak, ponieważ nie wszystko, co rejestruje technologia nagrywania, trafia do skompresowanego pliku. Aby zminimalizować wpływ utraty danych na jakość MP3, pomijane są tylko te informacje, które mają niewielkie znaczenie akustyczne. Mówiąc dokładniej: częstotliwości szczególnie niskich i szczególnie wysokich tonów są odcinane. Dzieje się tak dlatego, że ludzie mogą odbierać ekstremalnie wysokie i niskie tony tylko w ograniczonym zakresie lub wcale.
Jaka jest rzeczywista jakość plików MP3?
Ogólną ocenę jakości dźwięku MP3 utrudnia fakt, że istnieją różne poziomy jakości. Wynikają one z odpowiedniej przepływności (szybkości transmisji danych, “bit rate“), określonej w kilobitach na sekundę (Kbit/s). Przepływność MP3 wynosi od 32 do 320 Kbit/s. Im wyższa wartość, tym mniejsza utrata danych w porównaniu z oryginalnym materiałem.
Czym różnią się przepływności formatu MP3 od przepływności płyt audio CD i danych audio wysokiej rozdzielczości? Podsumowaliśmy to w poniższej tabeli.
Format audio | Szybkość transmisji |
---|---|
MP3 | Różne, w zależności od stopnia kompresji: • Niski: 32–128 Kbit/s • Średni: 128–192 Kbit/s • Wysoki: 192–320 Kbit/s |
Audio-CD | 1.411 Kbit/s |
High Resolution (m.in.: FLAC) | > 1.411 Kbit/s do 9.216 Kbit/s |
Sporadycznie cytowana zasada mówi, że od przepływności 192 Kbit/s, utrata danych nie jest już znacząca dla wrażeń słuchowych. Pod tym względem format MP3 może również zapewnić czysty dźwięk. Sam format pliku niekoniecznie mówi cokolwiek o jakości sygnału audio.
Jednak nawet szybkość transmisji większa niż 192 Kbit/s nie daje stuprocentowej gwarancji. Nie ma wyraźnej granicy, ponieważ o jakości pliku MP3 decyduje kilka czynników. Obejmują one gatunek muzyczny, system i, co nie mniej ważne, indywidualną percepcję słuchową. Jeśli chodzi o muzykę, utwory z ograniczonym basem i brakiem wysokich tonów oraz bardziej złożone utwory szczególnie cierpią z powodu kompresji. W zależności od tego, na jakim urządzeniu odtwarzana jest muzyka i jak dobrze wyćwiczony jest słuch słuchacza, utrata dźwięku jest czasami zauważalna nawet przy wysokiej przepływności. Oczywiście upsampling (zwiększenie przepływności) z 62 Kbit/s do 192 Kbit/s nie pomaga, ponieważ informacje o pliku zostały już utracone podczas poprzedniej kompresji.
Oprócz szybkości transmisji danych, jakość pliku MP3 zależy również w dużej mierze od metody kompresji. Plik zakodowany w formacie AAC (Advanced Audio Coding) z szybkością 192 Kbit/s zapewnia lepsze wrażenia słuchowe niż plik Ogg Vorbis o tej samej szybkości transmisji danych. Tak więc nie tylko szybkość transmisji ma znaczenie.
Głośniki Bluetooth Teufel zapewniające dźwięk hi-fi
Jak wysoka jest jakość dźwięku w Spotify i innych usługach streamingu muzyki?
Dobre 27 lat po jego wynalezieniu, MP3 jest nadal najczęściej używanym formatem audio w internecie. Istnieją jednak inne formaty, które odgrywają dziś ważną rolę w odtwarzaniu muzyki i przewyższają jakością MP3. Jednym z przykładów jest wspomniany wcześniej, wolny od patentów format Ogg Vorbis. Gigant streamingowy Spotify również stawia na ten format.
Inne formaty audio używane przez serwisy streamingowe to:
- Apple Music: AAC
- Spotify: Ogg Vorbis
- Google Play Music: MP3
- Amazon Music: FLAC
- TIDAL: AAC lub FLAC
- Deezer HiFi: FLAC
Dostawcy transmisji streamingowej są raczej ostrożni z informacjami na temat odpowiednich szybkości transmisji danych. Apple Music przesyła strumieniowo dane z szybkością 256 Kbit/s. Subskrypcja premium Spotify oferuje 320 Kbit/s z wysoką jakością dźwięku. To samo dotyczy Muzyki Google Play – pod warunkiem, że połączenie internetowe jest wystarczająco szybkie. Przy niższych poziomach jakości przepływność spada poniżej 200 Kbit/s. Jednak dostawcy bezstratnych strumieni wyraźnie przekraczają te wartości: na przykład Deezer i TIDAL reklamują swoją subskrypcję HiFi z 1411 Kbit / s. Strumieniowanie odbywa się w bezstratnym formacie FLAC.
Głośniki Teufel wydobywają maksimum możliwości
▶ STEREO L 2: Ten zestaw stereo to rozwiązanie XXL pod każdym względem: oferuje imponujące tony wysokie, najwyższą jakość wykonania i znakomity dźwięk. Pod względem technologicznym kolumny podłogowe są w pełni wyposażone i obsługują bezstratne strumieniowanie muzyki.
▶ STEREO M 2: Kompaktowa konstrukcja z doskonałym dźwiękiem! W głośnikach Stereo M 2 przetworniki wysokotonowy i średniotonowy są połączone w jednej konstrukcji i zapewniają reprodukcję jedwabistych tonów wysokich. Ta para kolumn półkowych imponuje również wszechstronnymi opcjami streamingu.
Teufel Streaming dla cyfrowego dźwięku hi-fi
Podsumowanie: jakość MP3 nie zawsze musi być zła
- MP3 i niektóre inne formaty audio są stratne.
- Z tego powodu takie pliki mogą brzmieć płasko i jednowymiarowo.
- Kluczowym czynnikiem wpływającym na jakość formatów strumieniowych jest szybkość transmisji.
- Różni się to w zależności od serwisu streamingowego i stopnia kompresji.
- Różne kodeki audio wykazują różnice w jakości dźwięku nawet przy tej samej przepływności.