Tak powstaje wirtualny dźwięk przestrzenny

Technologie wirtualnego dźwięku tworzą dźwięk przestrzenny, nawet gdy nie posiadamy systemu dźwięku przestrzennego. Na początku brzmi to dosyć niewiarygodnie, ponieważ dzięki temu rzekomo niezmienna zasada akustyki, która mówi, że wydarzenie dźwiękowe możemy zlokalizować dopiero wtedy, gdy źródło dźwięku rzeczywiście znajduje się w pomieszczeniu, zostaje po prostu zignorowana. Ale dokładnie to da się obejść dzięki kilku sprytnym, akustycznym sztuczkom.

Podstawy akustyki

Można by pomyśleć, że do lokalizacji dźwięku nie potrzeba zbyt wiele. Wystarczy, że jedna osoba stoi przed nami i klaszcze w dłonie, a my nawet z zamkniętymi oczami wiemy, gdzie ta osoba mniej więcej się znajduje. Gdy ta osoba przemieści się parę metrów w lewo, nasz słuch informuje nas o tym, dokąd się ta osoba porusza. Jest to łatwe i zrozumiałe, dla naszego mózgu jest to jednak spory wysiłek.

Wszystko dlatego, że mózg nie odbiera kierunku fal dźwiękowych jako takich, tylko „oblicza” je na podstawie wielu różnych informacji. Zasadniczo są to trzy czynniki:

  1. Różnica czasu (Różnice w odtwarzaniu), z którą fala dźwiękowa trafia do lewego i do prawego ucha. Fala dźwiękowa emitowana z prawej strony, dociera najpierw do prawego ucha, a następnie do lewego. Nasz słuch rejestruje nawet najmniejsze przesunięcia źródła dźwięku w lewą i prawą stronę.
  2. Różnice w odczuwanym ciśnieniu akustycznym pozwalają również na wyciągnięcie wniosków co do kierunku fali dźwiękowej. Ucho oddalone od źródła dźwięku, odbiera mniejsze ciśnienie akustyczne, niż ucho, które jest zwrócone w jego kierunku. Różnice w ciśnieniu akustycznym i czasie odtwarzania same w sobie nie wystarczają, aby zarejestrować wszystkich kierunków w pomieszczeniu. W związku z tym nie jesteśmy w stanie zlokalizować fal dźwiękowych, które są emitowane bezpośrednio przed lub za nami.
  3. Nasz słuch odbiera kierunek fali dźwiękowej również poprzez barwę dźwięku. W zależności od tego, pod jakim kątem fale dźwiękowe docierają do ucha, zostają one zniekształcone przez ich specyficzną (liniową) budowę. Ponadto kształ głowy i tułowia przyczynia się do modulacji źródeł dźwięku.

Wirtualny dźwięk przestrzenny w praktyce

Fale dźwiękowe można dzisiaj bardzo precyzyjnie modulować. Pozwala to na zastosowanie trzech wcześniej wspomnianych czynników w taki sposób, żeby nasz słuch przypuszczał zdarzenie dźwiękowe tam, gdzie nie zostały umieszczone żadne głośniki. Poprzez w punkcie trzecim wymienione liniowe zniekształcenia możemy symulować fale dźwiękowe, które znajdują się za słuchaczem.

Aby stworzyć wirtualny dźwięk przestrzenny, kodeki audio muszą odtwarzać różnice poziomów i czas odtwarzania oraz barwę dźwięku tak, aby wydarzenie dźwiękowe dochodziło z jakiegoś określonego kierunku. Podczas wirtualnych procesów dźwięku przestrzennego sygnały dźwiękowe sa przygotowywane dla dwóch kanałów –  po jednym kanale dla każdego ucha. Wirtualny dźwięk przestrzenny może być odtwarzany zarówno w systemach stereo i soundbarach, jak i również w słuchawkach.

Pasujące produkty ze sklepu online Teufel

CINEBAR PRO Surround

CINEBAR PRO Surround “4.1-Set”

5999,00 zł7399,00 złW różnych kolorach
Cinedeck

Cinedeck

1849,00 zł2999,00 złW różnych kolorach

Technologie wirtualnego dźwięku przestrzennego

Prawdopodobnie najbardziej rozpowszechnionym kodekiem wirtualnego dźwięku przestrzennego jest Virtual Speaker firmy Dolby. Ponadto istnieje szereg innych stanardów wirtualnego dźwięku przestrzennego, jak na przykład Sonic Emotion Absolute 3D i DTS Surround Sensation oraz odpowiednie standardy do słuchawek i zestawów słuchawkowych.

Wraz z Dynamore® Ultra Teufel stworzył technologię dźwięku, która za pomocą głośników side-firing tworzy wirtualny dźwięk przestrzenny. Dodatkowo zintegrowane głośniki emitują dźwięk na strony, co tworzy niesamowicie otulające wrażenie dźwiękowe. Niesamowite dla Ciebie i Twoich gości – nie dla naszych inżynierów, którzy długo nad tym pracowali, abyś mógł odtwarzać dźwięk 3D w Twoim salonie.

Dynamore Ultra von Teufel
Stworzona przez nas technologia Dynamore® Ultra tworzy wirtualny dźwięk przestrzenny

Należy jednak dodać, że do tej pory nie ma żadnej symulacji, która mogłaby w 100% zastąpić fizyczne głośniki tylne. Jeśli chcesz mieć prawdziwy dźwięk kinowy, powinieneś sięgnąć po prawdziwy zestaw dźwięku przestrzennego 5.1 z przynajmniej pięcioma pojedynczymi głośnikami i subwooferem. Wiele głośników tylnych może być również obsługiwanych bezprzewodowo za pomocą naszej RearStation.

Produkty Teufel z technologią wirtualnego dźwięku przestrzennego

Cinebar Pro Detail
CINEBAR PRO z technologią Dynamore® Ultra
  • CINEBAR PRO: Soundbar w najczystszej postaci z technologią Dynamore® Ultra dla wirtualnego dźwięku przestrzennego. Dwudrożny system wraz z ośmioma wydajnymi przetwornikami tworzy ekstremalnie zróżnicowany i naturalny dźwięk przestrzenny o absolutnej wierności dźwięku, również przy wysokich poziomach głośności. A jeśli potrzebujesz porządnego basowego fundamentu, potężny subwoofer o mocy 150 W przejmie dowodzenie.
  • CINEDECK: Potężny sounddeck najwyższej klasy dla imponującego doświadczenia dźwiękowego. Siedem przetworników i dwa subwoofery wytwarzają 220 W czystej mocy. Wirtualny dźwięk przestrzenny powstaje również dzięki technologi Dynamore® Ultra. Możesz również podłączyć głośniki EFFEKT, aby otrzymać prawidziwy dźwięk przestrzenny.
  • Zestaw słuchawkowy CAGE: Pomiędzy obudową słuchawek, a błoną bębenkowką znajduje się jeszcze bardzo dużo przestrzeni – przynajmniej wtedy, gdy nosisz słuchawki CAGE. Dzięki zaawansowanej modulacji fal dźwiękowych ten zestaw słuchawek gamingowych tworzy wciągający dźwięk podczas grania na komputerze, na konsoli do gier lub na smartfonie.

Więcej produktów Teufel z wirtualnym dźwiękiem przestrzennym

CINEBAR ULTIMA Power Edition

CINEBAR ULTIMA Power Edition

3199,00 zł4599,00 złW różnych kolorach
CINEBAR PRO

CINEBAR PRO

4599,00 zł5999,00 zł
CINEBAR LUX Surround

CINEBAR LUX Surround “5.0-Set”

3899,00 zł5599,00 złW różnych kolorach

Podsumowanie: Prawdziwy wirtualny dźwięk przestrzenny jak nigdy dotąd

  • Formaty dla wirtualnego dźwięku przestrzennego symulują dźwięk przestrzenny również bez zastosowania systemu dźwięku przestrzennego (5.1 lub więcej).
  • Ponadto lokalizacja fal dźwiękowych zostaje przechytrzona poprzez przetwarzanie czasu odtwarzania, poziomu ciśnienia akustycznego i barwy dźwięku.
  • Soundbary, słuchawki i systemy stereo, które mogą odtwarzać wirtualny dźwięk przestrzenny, imitują fale dźwiękowe tak, jakby docierały one do naszych uszu z określonego kierunku i pod określonym kątem.
  • Oprócz Dolby Virtual Speaker istnieje szereg innych formatów wirtualnego dźwięku przestrzennego. Teufel stawia na samodzielnie stworzoną technologię Dynamore® Ultra.

Powiązane artykuły

Uwaga: Funkcja komentowania jest dostępna od poniedziałku do soboty w godzinach od 8 do 21.

Autor

Redakcja Bloga Teufel

Wszystko o słuchawkach, głośnikach Bluetooth i systemach kina domowego. Ponadto wiele przydatnych wskazówek dotyczących uzyskania najlepszego dźwięku prosto od zespołu naszych ekspertów.