Nawet jeśli nigdy nie słyszałeś o autotune, prawdopodobnie słyszałeś już piosenki, w których wokale zostały przetworzone za pomocą autotune. W muzyce pop wygładzanie i zmienianie wokali jest od dawna powszechne. Jak działa autotune i jaki ma wpływ na nas jako słuchaczy?
Czym jest autotune?
Autotune (lub auto-tune) to automatyczna korekcja wysokości dźwięku używana w cyfrowej postprodukcji ścieżek audio. Ma ona na celu skorygowanie błędów w nagranym materiale audio, a tym samym skrócenie procesu produkcji. Stopień edycji może wahać się od pojedynczych kosmetycznych poprawek do kompletnej transformacji. Proces ten znany jest przede wszystkim z edycji wokalu, ale może być również stosowany do innych nagrań.
Uwaga: Wiele osób początkowo myśli o oprogramowaniu Antares Auto-Tune, gdy myślą o automatycznym dostrajaniu. Obecnie istnieje jednak wiele innych programów do korekcji wysokości dźwięku (patrz poniżej). Tutaj omawiamy efekt i sposób jego osiągnięcia w studiach nagraniowych.
Autotune nie powinien być mylony z pitch shifting, w którym ogólna wysokość, a czasem także prędkość ścieżek audio są zmieniane. Typowe efekty to na przykład głos Myszki Miki lub Smerfa. Chuck Berry już używał tego w umiarkowanej formie, aby brzmieć młodziej. Z drugiej strony, autotune zwykle nie zmienia całej wysokości dźwięku, a jedynie dostosowuje poszczególne fragmenty.
Mikrofony i słuchawki w sklepie Teufel
Jak działa autotune?
Pamiętasz imprezową grę karaoke SingStar? Celem tej gry muzycznej jest jak najdokładniejsze trafienie w pokazane nuty. Autotune robi dokładnie to samo: pomaga śpiewać dokładnie takie nuty, jakie chcesz. Efekt można zastosować retrospektywnie lub nawet w czasie rzeczywistym. Ale jak to działa?
Jako audiofil wiesz, że wysokość dźwięku jest jednym z czterech podstawowych aspektów percepcji słuchowej. To, jak wysoko lub nisko słyszymy dźwięk, zależy od jego częstotliwości. Korekcja wysokości dźwięku polega zatem na zmianie częstotliwości sygnału audio. Producenci używają specjalnego oprogramowania do mapowania ścieżek audio i wykrywania nieprawidłowości. Odbiegające fragmenty są następnie wyrównywane do określonego poziomu.
Aby znaleźć ten poziom, najpierw określana jest tonacja nagrania. Na tej podstawie nuty odbiegające od tej tonacji są następnie korygowane. Rezultatem jest „idealnie” zintonowana ścieżka dźwiękowa. W zależności od ustawień oprogramowania, cały proces odbywa się automatycznie lub jest do pewnego stopnia kontrolowany ręcznie.
Dobrze znany efekt automatycznego dostrajania występuje, gdy tempo korekcji częstotliwości jest ustawione bardzo wysoko. Przejścia między tonami nie brzmią już wtedy naturalnie, lecz są mechanicznie zniekształcone. W rezultacie ludzki głos jest zniekształcony.
Andy Hildebrand jest uważany za wynalazcę autotune. Inżynier dźwięku założył firmę Antares w 1997 roku, z którą opracował oprogramowanie Auto-Tune. Narzędzie to po raz pierwszy umożliwiło cyfrową regulację wysokości dźwięków niezależnie od prędkości odtwarzania. Nie trzeba było długo czekać, aby producenci muzyki pop wykorzystali nowe możliwości – w 1998 roku singiel Cher „Believe” sprawił, że efekt Auto-Tune stał się powszechnie znany jako „efekt Cher„.
Antares Auto-Tune jest obecnie dostępny w kilku wersjach. Istnieją również podobne programy, takie jak Melodyne lub Cubase VariAudio. Autotune może być również używany w darmowym oprogramowaniu Audacity (poprzez wtyczkę). Niektóre programy dla DJ-ów mają porównywalne funkcje.
Przykłady piosenek z efektem autotune
Można go kochać lub nienawidzić, ale efekt autotune jest integralną częścią współczesnej muzyki pop od czasu sukcesu Cher. Oto kilka klasycznych przykładów potężnego wykorzystania autotune:
Wykonawca | Tytuł utworu | Rok |
---|---|---|
Cher | Believe | 1998 |
Eiffel 65 | Blue (Da Ba Dee) | 1998 |
Kid Rock | Only God Knows Why | 1999 |
Daft Punk | One More Time | 2000 |
Uncle Kracker | Follow Me | 2000 |
Maroon 5 | She Will Be Loved | 2004 |
Lil Wayne ft. T-Pain | Got Money | 2008 |
Lady Gaga ft. Space Cowboy & Flo Rida | Starstruck | 2008 |
Plusy i minusy: między środkami stylistycznymi a nienaturalnością
Opinie na temat autotune są podzielone. Podczas gdy umiarkowane użycie automatycznej korekcji wysokości dźwięku często pozostaje niezauważone, ekstremalne zniekształcenie wokalu jest czasami mocno krytykowane. W zależności od gatunku muzycznego, efekt ten podlega również różnej ocenie: w rocku autotune jest w dużej mierze odrzucany (choć nadal jest używany), podczas gdy w hip-hopie już dawno stał się narzędziem stylistycznym. Przeciwnicy i zwolennicy spierają się o to, jak powinna brzmieć sztucznie poprawiona muzyka.
Faktem jest, że produkcja muzyki pop zawsze eksplorowała możliwości techniczne i skutecznie wykorzystywała efekty dźwiękowe zarówno dla instrumentów, jak i głosów. Autotune jest tu tylko jednym z wielu narzędzi. Staje się to problematyczne, gdy poprawiony lub zniekształcony głos zajmuje miejsce prawdziwego, nieskorygowanego głosu w ogólnym odbiorze. Artyści pop, tacy jak Taylor Swift czy Lady Gaga, którzy zdobyli sławę w połowie ery autotune, musieli żyć z faktem, że ich piosenki i albumy nie odzwierciedlały ich naturalnych głosów.
Dopiero niedawno wzrosła świadomość potrzeby większej naturalności w muzyce pop. Wielu słuchaczy i artystów narzeka na przesycenie autotunem i chce więcej bliskości i autentyczności. Prawdopodobnie przyczyniło się to również do sukcesu zespołów takich jak AnnenMayKantereit i renesansu muzycznych filmów dokumentalnych. Nie ma wątpliwości, że korekcja wysokości dźwięku będzie nadal częścią produkcji studyjnej – ale nie można przewidzieć, w jakim stopniu. Ostatecznie, utwory z i bez autotune i innych efektów będą nadal zaspokajać różne gusta i oczekiwania gatunkowe.
Wysokiej jakości nagrania audio do podcastów i muzyki

▶ Shure MV7XOtwiera się w nowej karcie: Profesjonalne nagrania wokalne i mowy są gwarantowane dzięki mikrofonowi dynamicznemu firmy Shure. Kierunkowa kapsuła mikrofonowa redukuje szumy tła i pogłos w pomieszczeniu – idealna do podcastów, filmów na YouTube, konferencji i nie tylko.
▶ Shure PGA58Otwiera się w nowej karcie: Głośnik i mikrofon wokalny dla muzyków i artystów. Optymalne wyposażenie, solidne wykonanie i prosta obsługa. Mikrofon podnosi zrozumiałość mowy na zupełnie nowy poziom!
▶ ZOLA + Shure MV7XOtwiera się w nowej karcie: Uwaga fani gier! Dzięki temu zestawowi możesz doświadczyć dźwięku w grach w nowym wymiarze i tworzyć wysokiej jakości nagrania audio, które Cię zainspirują.
▶ Odkryj więcej mikrofonów i akcesoriówOtwiera się w nowej karcie w odpowiedniej kategorii sklepu!
Więcej produktów ze sklepu Teufel
Wnioski dotyczące autotune
- Autotune to termin używany do opisania cyfrowej, automatycznej korekcji wysokości dźwięku.
- W przypadku efektu autotune częstotliwości wokalu są zmieniane tak bardzo, że powstaje zniekształcony dźwięk.
- Efekt ten jest szeroko stosowany w muzyce pop od 1998 roku. W międzyczasie jego krytyka staje się coraz głośniejsza, a ruch w kierunku większej naturalności jest rozpoznawalny.
Wskazówka: Dowiedz się, jak samodzielnie nagrywać muzykę na naszym blogu.