Mikrofon vor Laptop

Jak stworzyć swój własny podcast?

Podcasty są obecnie bardzo popularne. Czy to „Ja i moje przyjaciółki idiotki” Joanny Okuniewskiej, „Piąte: Nie zabijaj” Joanny Mazur, czy też „Podsiadło Kotarski Podcast”: wybór podcastów jest ogromny, a ich rozrywkowy format zdaje się trafiać w gusta wielu osób. Interesujesz się tematem, o którym chciałbyś chętnie opowiedzieć? Chciałbyś stworzyć swój własny podcast? Podpowiemy Ci, czego dokładnie potrzebujesz i jak najlepiej rozpocząć pracę nad swoim podcastem.

Tworzenie podcastu krok po kroku

Tworzenie własnego podcastu nie wydaje się trudne na pierwszy rzut oka. I nie jest, jeśli wiesz, na co zwrócić uwagę. Najważniejsze punkty podsumowaliśmy w krótkim przewodniku: Jak stworzyć swój własny podcast.

Wybierz dobry sprzęt

W podcaście najważniejszą rolę odgrywa treść, ale powinieneś także zwrócić uwagę na jakość dźwięku. Najważniejszym elementem wyposażenia jest zatem wysokiej jakości mikrofon do nagrywania podcastu. W sklepie internetowym firmy Teufel można znaleźć wysokiej jakości mikrofony marki Shure.

Drugim ważnym elementem jest oprogramowanie (software) do nagrywania. Za jego pomocą można edytować podcast, przycinać nagranie, regulować głośność, a w najlepszym przypadku nagrywać wywiady bezpośrednio przez Skype’a. Polecane są takie programy, jak Audacity, GarageBand (tylko dla systemu iOS) i Hindenburg Journalist.

Ustal koncepcję i wybierz temat

Prawdopodobnie masz już jakiś pomysł na to, o czym chcesz rozmawiać w swoim podcaście. Dlatego spróbuj ubrać swoje myśli w słowa i wymyśl konkretną koncepcję. Napisz krótki opis swojego podcastu, aby nowi potencjalni słuchacze mogli od razu zorientować się, czego mogą od Ciebie oczekiwać. Takie działanie zmusza do samodzielnego zastanowienia się i dokładnego określenia swojego celu. Temat, o którym będziesz rozmawiać, powinien być Ci bardzo dobrze znany. Byłoby dobrze, gdybyś miał specjalistyczną wiedzę i wieloletnie doświadczenie w tym temacie. W swoim podcaście możesz także mówić o wszystkim i o niczym lub o najważniejszych wydarzeniach na świecie: taka możliwość również istnieje.

Być może dzięki temu uda się Ci znaleźć chwytliwą nazwę dla swojego podcastu: podobnie jak w przypadku podcastów wspomnianych na początku, które odniosły wielki sukces.

Wszystko zaczyna się od pomysłu: nawet Twój własny podcast.

Zapewnij sobie rozpoznawalność za pomocą okładki, krótkiego wprowadzenia oraz nazwy

W podcaście chodzi przede wszystkim o słuchanie. Ale zapewne znasz to z autopsji: kiedy przeglądasz listy podcastów, ciekawie zaprojektowane okładki szybciej wzbudzają Twoje zainteresowanie. Zastanów się więc, w jaki sposób chcesz wizualnie przedstawić i promować swój podcast. Można też skorzystać z pomocy grafika. Wprowadzenie do każdego z odcinków podcastu jest także ważnym elementem, ponieważ zapewnia ciągłość podcastu i bezpośrednio przyciąga słuchaczy. Odpowiednia muzyka, kilka zdań, które witają słuchacza i podsumowują, o czym w zasadzie jest Twój podcast: to wszystko, czego potrzebujesz.

Stwórz pierwsze nagranie testowe

Zanim zaczniesz, przetestuj swój sprzęt! Najpierw należy zapoznać się z techniką i posłuchać, jak brzmi nagranie. Czy pogłos jest zbyt duży? Czy jesteś zbyt blisko mikrofonu? A może za daleko? Aby ograniczyć pogłos, należy siedzieć w umeblowanym pomieszczeniu, do którego nie przedostają się hałasy zewnętrzne. To nie jest żart: niektórzy podcasterzy urządzają kącik do nagrywania w szafach lub przestronnych garderobach.

Lachende Frau vor Mikrofon
Twoje studio do nagrywania może znajdować się w dowolnym miejscu — najważniejsze, aby dźwięk był odpowiedni.

Wybierz platformę, na której będziesz publikować swój podcast

Istnieją różne możliwości publikowania swojego podcastu. Przede wszystkim należy wybrać hosta podcastów, który będzie automatycznie publikował odcinki na różnych platformach. Odbywa się to za pomocą kanału RSS, dzięki któremu aktualny odcinek podcastu jest zawsze dostępny w serwisach Spotify, TuneIn itp. Do hostów, które generują dla Ciebie ten kanał RSS i rozprowadzają go na różnych platformach, częściowo automatycznie i za pomocą jednego przycisku, należą Podigee, Libsyn i SoundCloud.

Włącz mikrofon i do dzieła!

Jeśli jesteś dobrze przygotowany, możesz wreszcie zacząć: śmiało nagraj swój pierwszy odcinek podcastu. Powinien on mieć konkretny temat, ale może też służyć jako przedstawienie Twojej osoby i samego podcastu. Po prostu rozmawiaj i zarażaj słuchaczy swoim entuzjazmem i oczekiwaniem na wiele kolejnych odcinków podcastu!

Jeśli chodzi o przyszłe odcinki, dobrym pomysłem jest opracowanie planu: Jak często chciałbyś publikować nowe odcinki? Kiedy chciałbyś zaplanować nowe tematy? Czy chciałbyś pisać krótkie scenariusze do każdego odcinka, aby nie stracić wątku podczas nagrywania?

FAQ: Pytania dotyczące własnego podcastu

Czym jest podcast?

Podcasty to pliki audio, które można przesyłać strumieniowo przez internet w celach rozrywkowych lub informacyjnych. Można ich słuchać za pośrednictwem serwisów streamingowych lub specjalnych aplikacji do podcastów – niektóre z nich działają bezpłatnie, za inne należy uiścić opłatę. Niektórzy podcasterzy dostarczają swoje odcinki w formie plików video, które sami nagrywają. Podcasterzy regularnie nagrywają nowe odcinki, podczas których pogłębiają oni dany temat lub skupiają się na jednym kluczowym zagadnieniu.

Ile kosztuje podcast?

Jeśli chcesz stworzyć podcast, musisz najpierw ponieść jednorazowy koszt zakupu sprzętu. Zależy on od budżetu, wymagań i planów dotyczących Twojego podcastu. W przypadku mikrofonu należy liczyć się z kosztami zaczynającymi się od ok. 400 zł. Potrzebny będzie także statyw do mikrofonu i słuchawki. Jest to wyposażenie podstawowe – możliwe są także inne akcesoria. Do stworzenia okładki można skorzystać z programu do projektowania lub zatrudnić grafika. W zależności od tego, na co się zdecydujesz, koszty stworzenia okładki są bardzo zróżnicowane.
Dostępne jest również bezpłatne oprogramowanie do nagrywania, które zazwyczaj wystarcza początkującym użytkownikom. Do tego dochodzą koszty hostingu podcastu oraz udostępniania podcastu na różnych platformach. Trudno tu mówić o cenie ryczałtowej. Koszty mogą wynieść od 400 do 1000 zł rocznie.

Jak zwiększyć popularność swojego podcastu?

Posiadając własną stronę internetową z podcastem oraz zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek opisy samego podcastu i poszczególnych odcinków, podejmujesz ważne kroki, aby Twój podcast został znaleziony w internecie. Do promowania nowego projektu można także wykorzystać swój blog – jeżeli go posiadasz – lub różne kanały w mediach społecznościowych. Ponadto należy szeroko rozpowszechniać swój podcast i udostępniać go na kilku różnych platformach. Od czasu do czasu zapraszaj do współpracy partnerów, którzy są ekspertami w określonych dziedzinach i przeprowadzaj z nimi wywiady: to nie tylko sprawi, że Twój podcast będzie ciekawy, ale możesz także bezpośrednio wykorzystać ich zasięg.

Aby Twój głos brzmiał (prawie) jak w radiu: wybierz mikrofon Shure w sklepie Teufel

Shure MV7 zapewnia potężny dźwięk, prawie jak u dziennikarza radiowego.

Shure MV7: Shure MV7 to mikrofon o dużej mocy, który dzięki kierunkowej dynamicznej kapsule idealnie nadaje się do nagrywania podcastów. Innymi słowy: charakterystyka kardioidalna skutecznie tłumi szumy otoczenia i dźwięki z pomieszczenia podczas podcastingu. Praktyczne: MV7 posiada zarówno wejście USB, jak i XLR.

▶W sklepie internetowym Teufel znajdziesz więcej mikrofonów Shure o wysokiej jakości – i oczywiście pasujące do nich słuchawki do własnego studia nagrań. Nasz zestaw składający się z REAL BLUE i Shure MV7 to naprawdę potężny duet.

Więcej głośników wi-fi i oraz głośników bezprzewodowych firmy Teufel

Podsumowanie: Etapy na drodze do własnego podcastu

Oto krótkie podsumowanie: Najważniejsze etapy na drodze do własnego podcastu.

  1. Kup dobry sprzęt
    Zasadniczo do nagrywania podcastu potrzebny jest dobrej jakości mikrofon i oprogramowanie do nagrywania.
  2. Zaprojektuj okładkę i napisz wprowadzenie
    Ciekawie zaprojektowane okładki po prostu szybciej przyciągają wzrok na listach pełnych podcastów. Zastanów się więc, w jaki sposób chcesz wizualnie przedstawić i zareklamować swój podcast. Wprowadzenie do każdego z odcinków podcastu zapewnia ciągłość i przyciąga słuchaczy.
  3. Wybierz platformę do publikacji
    Masz różne możliwości publikowania swojego podcastu. Hoster podcastu automatycznie publikuje odcinki na różnych platformach.
  4. Włącz mikrofon i do dzieła!
    Śmiało nagraj swój pierwszy odcinek podcastu. Może on dotyczyć konkretnego tematu lub stanowić opis Twojej osoby i podcastu.

Zdjęcia:

Zdjęcie tytułowe: ©Soundtrap. Unsplash. Unsplash License

Zdjęcie 1: ©NeONBRAND. Unsplash. Unsplash License

Zdjęcie 2: ©Soundtrap. Unsplash. Unsplash License

Powiązane artykuły

Funkcja komentowania jest codziennie dostępna od godziny 8:00 do 21:00. 

Autor

Redakcja Bloga Teufel

Wszystko o głośnikach, systemach kina domowego i trendach Hi-Fi. Mamy również wiele praktycznych porad audio dla Twojego domu.