Głośnik centralny to sekretna gwiazda każdego systemu kina domowego. Pomiędzy potężnymi basami subwoofera, sceną dźwiękową głośników przednich i efektami dźwięku przestrzennego głośników satelitrnych, nie poświęca się mu należytej uwagi. A przecież jest on odpowiedzialny za odtwarzanie głosów w kinie domowym. Aby dialogi filmowe brzmiały autentycznie i były dobrze słyszalne z głośnika centralnego, wymagają one specjalnych właściwości.
Do czego służy głośnik centralny?
Często mówi się, że dialogi filmowe są odtwarzane przez głośnik centralny. Chociaż to prawda, nie jest to wszystko, do czego przeznaczony jest kanał centralny w klasycznym miksie 5.1. Ważna część muzyki filmowej i mniejsze części efektów dźwiękowych są również odtwarzane za jego pośrednictwem. Jakie wymagania stawia to przed głośnikiem centralnym? Przede wszystkim musi on być w stanie zrobić to, do czego wymagane są również głośniki przednie i tylne: dynamiczna, czysta i wolna od zniekształceń reprodukcja dźwięku w najszerszym możliwym zakresie częstotliwości.
Z reguły dialogi wymagają średnich częstotliwości. W końcu ton podstawowy dla mężczyzn wynosi zwykle od 100 do 125 Hz, a dla kobiet od 200 do 250 Hz (źródło: Stuttgart Media University). Z kolei ludzki głos osiąga znacznie wyższe częstotliwości podczas mówienia, śpiewania, skrzeczenia i skomlenia, a wyższe częstotliwości są również często ważne dla muzyki filmowej. Podobnie jak w przypadku głośników przednich, systemy dwu- i trójdrożne z głośnikiem wysokotonowym i nisko-średniotonowym dobrze nadają się do odtwarzania tych częstotliwości.
Specjalne wyzwania dla głośnika centralnego
Aby uzyskać autentyczne wrażenia dźwiękowe, głosy w kinie domowym powinny być emitowane z jednego źródła dźwięku. Dla naszego słuchu powinno to również brzmieć tak, jakby dźwięk emanował z bardzo konkretnej, przestrzennie bardzo ograniczonej lokalizacji, a nie był rozproszony w całym pomieszczeniu. W końcu, gdy mówimy, nasze usta otwierają się tylko na kilka centymetrów, aby zapewnić naszemu głosowi dobrą komorę rezonansową. W technologii głośnikowej mówimy o punktowym źródle dźwięku. Ale jak to osiągnąć?
Głośnik centralny to pojedynczy głośnik. Możliwe jest również odtwarzanie głosów z tak zwanym “fantomowym głośnikiem centralnym” za pośrednictwem dwóch głośników przednich. Odbywa się to jednak zazwyczaj kosztem naturalnego wrażenia dźwiękowego. Aby dodatkowo wyśrodkować źródło dźwięku, przetworniki są czasami zintegrowane w konstrukcji koncentrycznej (współosiowej).
Jednocześnie dla głośnika centralnego ważniejsze niż dla jakiegokolwiek innego głośnika w konfiguracji kina domowego jest to, aby dźwięk osiągał jak najszerszy kąt promieniowania. W końcu sweet spot w obszarze odsłuchu powinien być jak największy. Aby to osiągnąć, głośnik centralny jest jedynym głośnikiem ustawionym poziomo, a nie pionowo. Czasami przetworniki są montowane w tak zwanym układzie D’Appolito. Oznacza to, że głośnik wysokotonowy jest umieszczony pośrodku pomiędzy dwoma głośnikami niskotonowymi. Pozioma konstrukcja często upraszcza również pozycjonowanie głośnika centralnego.
Zestawy głośników do kina domowego od Teufel
Jak powinien być ustawiony głośnik centralny?
Nazwa w zasadzie zdradza jego przeznaczenie: czynnikiem decydującym o położeniu jest umieszczenie głośnika centralnego blisko telewizora lub ekranu i pośrodku pomiędzy dwoma głośnikami przednimi. Ze względu na wydłużoną, poziomą konstrukcję obudowy, głośnik centralny można zwykle wygodnie umieścić pod ekranem lub zamontować na ścianie. Nie należy go jednak umieszczać na podłodze, lecz na minimalnej wysokości około 40 cm. Jeśli ze względów przestrzennych musi być umieszczony na podłodze, powinien być ustawiony pod lekkim kątem do góry, aby dźwięk był emitowany w kierunku głowy słuchacza.
Wskazówka: Tutaj można znaleźć więcej wskazówek dotyczących konfiguracji systemu kina domowego.
Zestaw kina domowego Ultima
▶ W zestawie Ultima 40 Surround “5.1-Set”, duże kolumny podłogowe, małe głośniki tylne Ultima 20 i głośnik centralny Ultima (UL 40 C Mk3 18) tworzą zestaw kina domowego, który jest klasą samą w sobie. Dzięki wysokiej klasy przetwornikom, wtyczce fazowej i falowodowi, to kino domowe brzmi niezwykle autentycznie, zróżnicowanie i czysto. Aby zapewnić optymalną zrozumiałość mowy, zintegrowaliśmy wysokiej jakości kevlarowy przetwornik średniotonowy z wtyczką fazową.
▶ Jeśli posiadasz już parę głośników stereo, takich jak THEATER 500, możesz rozbudować je do systemu 5.1 i stworzyć własne kino domowe. Głośnik THEATER 500 Center zapewnia precyzyjną zrozumiałość mowy i wyraźne efekty dźwiękowe. Głośniki dipolowe Theater 500 Surround dbają o dźwięk przestrzenny.
Najwyższej klasy soundbary
Podsumowanie: głośnik centralny nie jest cichym głośnikiem
- Ścieżki dźwiękowe 7.1 i 5.1 zawierają oddzielne dane audio dla kanału centralnego.
- Głosy odtwarzane są głównie na kanale centralnym, z niewielką ilością muzyki filmowej i efektów dźwiękowych.
- Podobnie jak w przypadku głośników przednich, głośnik centralny musi zapewniać precyzyjną reprodukcję w szerokim zakresie częstotliwości.
- Aby naturalnie odtwarzać głosy, głośnik centralny musi symulować najmniejsze możliwe źródło dźwięku (punktowe źródło dźwięku).
- Głośniki centralne są zwykle ustawione poziomo, aby uzyskać szerszy kąt promieniowania.
- Idealna pozycja znajduje się przed telewizorem, pośrodku między przednimi głośnikami.