Tak właśnie brzmią nowe konsole do gier: Xbox Series X i PS5 zachwycą Cię również dźwiękiem

W końcu nadeszła ta chwila: nowa generacja konsoli przenosi nas na wyższy poziom gry. Mięsiącami karmiono nas mały porcjami informacji, a nasz apetyt rósł w miarę jedzenia. Nareszcie możemy grać godzinami na konsolach PlayStation 5 i Xboxie Series X! Oprócz wydajności i grafiki ważną rolę odgrywa tutaj również jakość dźwięku. To właśnie on jest niezbędny do uzyskania imponujących doświadczeń podczas grania. Sprawdzamy co kryje się w najnowszych generacjach konsolii i zdradzamy, jakie dźwiękowe atrakcje oferują Xbox Series X i PlayStation5.

PS5: audio 3D z własną opracowaną technologią dźwięku

Sony stawia w nowej PlayStation na technologię Tempest 3D AudioTech – specjalną dla PlayStation przygotowaną i bazującą na sprzęcie komputerowym technologię dla realistycznych przeżyć dźwiękowych. Takie rozwiązanie może kreować oparte na przedmiotach, trójdymensjonalne kulisy dźwiękowe, tak jak Dolby Atmos czy DTS:X. Tempest 3D Audiotech powinien obliczać aż do 5.000 źródeł dźwięku – jest to możliwe dzięki dedykowanemu czipowi audio, który dba o odtwarzanie i dostarczanie mocnego i realnego dźwięku do Twoich uszu. Tym samym rozwiązał się również problem dotychczasowych konsol do gier, w których z ogólnej wydajności procesorów zostawała niewielka część na odtwarzanie dźwięku. Sony postanowił skoncentrować się tym razem na dźwięku. Jak to powiedział Mark Cerny, główny architekt systemu podczas tworzenia PS5: „A Game is just dead without Audio”.

Głównymi celami podczas tworzenia dźwięku w PlayStation 5 były:

  • Wszyscy gracze powinni cieszyć się doskonałym przeżyciem dźwiękowym, niezależnie od tego, czy używają zestawu słuchawkowego, soundbaru, systemu 5.1 czy wirtualnych okularów.
  • Każdy dźwięk w grze powinien być przedstawiony w wersji 3D. Twórcy gier PS5 nie powinni musieć wybierać, co mogą przedstawić w wersji dźwięku 3D, a czego nie mogą.
  • Uczucie przeniesienia się w świat gry powinno być możliwie realne. Jeśli w grze pada, powinniśmy akustycznie spostrzec spadające krople deszczu wokół nas. I to każdą jedną kroplę.
  • Lokalizacja dźwięku powinna być perfekcyjna: powinieneś umieć odróżnić, czy Twój przeciwnik zbliża się z prawej strony z przodu czy z tyłu z lewej strony.

Lokalizacja dźwięku w PS5

To właśnie przy lokalizacji dźwięków Sony miał bardzo wysokie wymagania. Aby wszyscy użytkownicy mogli cieszyć się starannym wynikiem, w nagraniach brało udział aż sto osób. Do tego siedzieli oni w pomieszczeniu otoczeni przez wiele głośników oraz mieli założone mikrofony na uszach. Głośniki poruszały się wokół każdej osoby, aby uzyskać nagrania tysięcy możliwych pozycji. To, jak mikrofony słyszały dźwięk, było bardzo zróżnicowane: a to dlatego, że indywidualna forma przewodów słuchowych wpływa na to, jak właściwie słyszymy i odbieramy dźwięki. Można to porównać z indywidualnym odciskiem palca. Te indywidualne profile dźwiękowe nazywają się HRTF (Head-Related-Transfer Function). Z wielu zebranych nagrań Sony stworzył zbiór o wspólnych cechach i na jego podstawie opracował profile dźwiękowe w PS5.

Większość użytkowników, którzy mają do dyspozycji jeden z pięciu profili dźwiękowych HRTF, nie zauważą różnicy międzi dźwiękiem z gry, a dźwiękiem z otoczenia. Indywidualne ustawienie i dopasowanie profilu dźwiękowego powinno być perspektywicznie dodatkowo możliwe, aby sprawić, że gracze nie będą mogli odróżnić dźwięku świata gry i dźwięku z rzeczywistego otoczenia.

Jak to wszystko dokładnie funkcjonuje i jak wyglądał cały proces tworzenia, wyjaśnia Mark Cerny w poniższym filmiku od 38 minuty. Tutaj znajdziesz również więcej interesujących informacji dotyczących HRTF.

YouTube

Odtwarzając to video, wyrażasz zgodę na politykę prywatności YouTube.
Dowiedz się więcej

Odtwórz video

PS5 stawia na słuchawki

Obecnie powinieneś używać słuchawek, aby podczas grania z konsolą PS5 usłyszeć również audio 3D. Tylko w taki sposób możesz doświadczyć technologii Tempest 3D AudioTech. W przyszłości nie powinno jednak stanowić różnicy, czy podczas grania używamy słuchawek, systemu 5.1, soundbar czy głośników do telewizora: doświadczenie dźwiękowe powinno być w przybliżeniu takie same. Sony tworzy w tym kierunku nowe profile dźwiękowe.

Dźwięk uwielbiany przez wszystkich graczy

Xbox Series X: realistyczny dźwięk dzięki Dolby Atmos

Konsola Xbox Series X stawia od lat na niezawodny i sprawdzony sposób, jeśli chodzi o uzyskanie jak najlepszego dźwięku – tak samo, jak jej młodsza siostra Xbox Series S. Tak jak w przypadku Xbox One X również w konsolach firmy Microsoft możesz cieszyć się technologią Dolby Atmos. Ulubiony standard dźwięku przestrzennego jest znany między innymi z odtwarzania dźwięków znajdujących się na wysokościach – na przykład szumu helikoptera, który, jak mogłoby się wydawać, lata nad Twoją głową.

Dodatkowo możesz zastosować inne standardy dźwiękowe, jak na przykład DTS:X i Windows Sonic. Również w tych konsolach temat audio 3D znajduje się w centrum uwagi. Pod nazwą „Projecr Acoustic” Microsoft łączy wiele formatów i technologii, które dbają o realistyczny dźwięk 3D i, tak samo jak w PS5, o optymalną lokalizację źródła dźwięku.

Symulacje fal dźwiękowych w grze

Już od ponad 10 la Microsoft pracuje nad tym, aby stworzyć model fizycznego rozprzestrzeniania się dźwięku w grach wideo.Celem była możliwość symulowacji realistycznych fal dźwiękowych w ciągu jednej sceny. Przy tym ważną rolę odgrywa tak zwany Raytracing, pojęcie, które wszystkim kojarzy się raczej z grafiką i oświetleniem w grze. Ale tak samo jak promienie światła, również fale dźwiękowe i ich odbijanie może być wyczuwane.

Poniższy filmik pokazuje w oparciu o scenę z koncertu, jaki efekt powoduje Raytracing. Ważne: należy obejrzeć ten filmik w słuchawkach. Wtedy od razu zauważysz, jak zmienia się dźwięk w przeciągu jednej sceny.

YouTube

Odtwarzając to video, wyrażasz zgodę na politykę prywatności YouTube.
Dowiedz się więcej

Odtwórz video

Aby obliczyć algorytmy dźwięku w grze, które zmieniają się w zależności od ruchu i pozycji, potrzebujemy dużo energii i mocy.  Tak jak w PS5, tak samo w konsolach Xbox Series X mamy do dyspozycji własny model rozliczeniowy tylko dla dźwięku. Nie musimy oszczędzać na innych zasobach, których brakowałoby przykładowo w grafice.

Połączenie programu Microsoft do binauralnego dźwięku

Dźwięk w grze, który bez problemu możesz zlokalizować w wirtualnym pomieszczeniu: wydaje się być znajome? Nic dziwnego, w tym artykule dokładnie prześwietliliśmy temat binauralnego słuchania. Ta technika została przede wszystkim zastosowana w grze Hellblade: Senua’s Sacrifice, w której głosy w głowie głównej bohaterki docierają do gracza ze wszystkich kierunków. Wraz z kupnem studia projektowego gry Hellblade – Ninja Theory – Microsoft ściągnął na pokład absolutnych ekspertów w dziedzinie binauralnego dźwięku. Kontynuacja gry została już zapowiedziana: możemy więc spodziewać się nowych możliwości odtwarzania realistycznego dźwięku konsoli Xbox Series X.

Towarzysze gier: słuchawki Teufel

Gaming-Headset CAGE mit Siegel chip.de
Poprowadzą Cię do zwycięstwa w każdej walce: słuchawki CAGE (obsługują PlayStation tylko przez kabel stereo cinch)
  • CAGE: szukasz ultymatywnego gamingowego zestawu słuchawkowego? W takim razie mamy coś dla Ciebie! Dzięki zintegrowanej karcie dźwiękowej słuchawki Cage dostarczają Twoim uszom nie tylko imponujący dźwięk przestrzenny, ale również lepsze rozumienie i słyszalność dzięki wbudowanemu mikrofonowi HD i inteligentnemu eliminowaniu echa.
  • REAL BLUE NC: czystą przyjemność dźwięku oferują również słuchawki REAL BLUE NC. Dzięki aktywnej redukcji hałasów i zamykającym ucho nausznikom nawet najmniejsze szumy nie będą Ci przeszkadzać. Liniowy przetworniki HD z wentylowanymi komorami tylnymi, jak i magnesy neodymowe dbają o precyzyjne odtwarzanie dźwięku.

Inne słuchawki firmy Teufel

Xbox Series X i PS5: dźwiękowe porady dla jeszcze lepszego efektu

  • Jeśli grasz na PS5, powinieneś używać słuchawek, aby móc usłyszeć imponujący dźwięk 3D. To funkcjonuje praktycznie ze wszystkimi przewodowymi i bezprzewodowymi słuchawkami.
  • W kontrolerze konsoli PS5 wbudowany jest mikrofon, dzięki czemu nie potrzebujesz specjalnego zestawu słuchawkowego tylko Twoich starych i sprawdzonych słuchawek.
  • W konsolach Xbox Series X i S możesz, a nawet powinieneś wybrać w ustawieniach jeden z dostępnych formatów dźwiękowych. Jeśli chciałbyś skorzystać z Dolby Atmos, musisz ściągnąć aplikację Dolby Atmos App na Twoją konsolę.
  • Jeśli jesteś zmuszony odtwarzać dźwięk przestrzenny za pomocą pełnowymiarowego systemu, mamy dla Ciebie kilka wskazówek dotyczących ustawienia głośników.
Prawa do zdjęć:
PlayStation 5: zdjęcie autorstwa Charles Sims na Unsplash
XBox Photo: zdjęcie autorstwa Louis-Philippe Poitras na Unsplash

Najnowszy artykuł

  1. Mateusz
    26. Apr. 2022, 13:39

    Witam, mam pytanie, otóż mam problem uzyskania dźwięku 5.1 z konsoli na kinie domowym. Robiliście testy z kinem domowym czy tylko słuchawkami? Jeśli tak to moglibyście napisać jak cały zestaw (tv, konsola, od) został połączony i jakie gry były sprawdzone?
    Wiem, że może to głupie pytania ale męczę się z tym już od miesiąca i jak bym nie ustawiał to dźwięku przestrzennego nie mogę uzyskać.

    • Redakcja Bloga Teufel
      28. Apr. 2022, 9:21

      Cześć Mateusz, każda konfiguracja urządzeń może powodować problemy, dlatego najlepiej byłoby, gdybyś skontaktował się z naszym działem obsługi klienta i podał, jakie urządzenia posiadasz (model amplitunera AV, model telewizora, itd.). Ważne jest także, abyś dokładnie opisał, w jaki sposób połączyłeś ze sobą urządzenia (np. jakich kabli użyłeś). Nasz dział obsługi klienta z przyjemnością Ci pomoże. Pozdrawiamy :)

Uwaga: Funkcja komentowania jest dostępna od poniedziałku do soboty w godzinach od 8 do 21.

Autor

Redakcja Bloga Teufel

Wszystko o słuchawkach, głośnikach Bluetooth i systemach kina domowego. Ponadto wiele przydatnych wskazówek dotyczących uzyskania najlepszego dźwięku prosto od zespołu naszych ekspertów.