Home » Rozrywka » Tak właśnie brzmią nowe konsole do gier: Nintendo Switch 2 i PS5 zachwycą Cię również dźwiękiem

Tak właśnie brzmią nowe konsole do gier: Nintendo Switch 2 i PS5 zachwycą Cię również dźwiękiem

Ostatnio zaktualizowane:

08.08.2025

Nowa generacja konsoli PlayStation 5 i Nintendo Switch 2 przenosi nas na wyższy poziom gry. Oprócz wydajności i grafiki ważną rolę odgrywa tutaj również jakość dźwięku. Sprawdzamy co kryje się w najnowszych generacjach konsolii i zdradzamy, jakie dźwiękowe atrakcje oferują Nintendo Switch 2 i PlayStation5.

PS5: audio 3D z własną opracowaną technologią dźwięku

Sony stawia w nowej PlayStation na technologię Tempest 3D AudioTech – specjalną dla PlayStation przygotowaną i bazującą na sprzęcie komputerowym technologię dla realistycznych przeżyć dźwiękowych. Takie rozwiązanie może kreować oparte na przedmiotach, trójdymensjonalne kulisy dźwiękowe, tak jak Dolby Atmos czy DTS:X. Tempest 3D Audiotech powinien obliczać aż do 5.000 źródeł dźwięku – jest to możliwe dzięki dedykowanemu czipowi audio, który dba o odtwarzanie i dostarczanie mocnego i realnego dźwięku do Twoich uszu.

Tym samym rozwiązał się również problem dotychczasowych konsol do gier, w których z ogólnej wydajności procesorów zostawała niewielka część na odtwarzanie dźwięku. Sony postanowił skoncentrować się tym razem na dźwięku. Jak to powiedział Mark Cerny, główny architekt systemu podczas tworzenia PS5:

„A Game is just dead without Audio”.

Głównymi celami podczas tworzenia dźwięku w PlayStation 5 były:

  • Wszyscy gracze powinni cieszyć się doskonałym przeżyciem dźwiękowym, niezależnie od tego, czy używają zestawu słuchawkowego, soundbaru, systemu 5.1 czy wirtualnych okularów.
  • Każdy dźwięk w grze powinien być przedstawiony w wersji 3D. Twórcy gier PS5 nie powinni musieć wybierać, co mogą przedstawić w wersji dźwięku 3D, a czego nie mogą.
  • Uczucie przeniesienia się w świat gry powinno być możliwie realne. Jeśli w grze pada, powinniśmy akustycznie spostrzec spadające krople deszczu wokół nas. I to każdą jedną kroplę.
  • Lokalizacja dźwięku powinna być perfekcyjna: powinieneś umieć odróżnić, czy Twój przeciwnik zbliża się z prawej strony z przodu czy z tyłu z lewej strony.

Lokalizacja dźwięku w PS5

To właśnie przy lokalizacji dźwięków Sony miał bardzo wysokie wymagania. Aby wszyscy użytkownicy mogli cieszyć się starannym wynikiem, w nagraniach brało udział aż sto osób. Do tego siedzieli oni w pomieszczeniu otoczeni przez wiele głośników oraz mieli założone mikrofony na uszach. Głośniki poruszały się wokół każdej osoby, aby uzyskać nagrania tysięcy możliwych pozycji. To, jak mikrofony słyszały dźwięk, było bardzo zróżnicowane: a to dlatego, że indywidualna forma przewodów słuchowych wpływa na to, jak właściwie słyszymy i odbieramy dźwięki. Można to porównać z indywidualnym odciskiem palca. Te indywidualne profile dźwiękowe nazywają się HRTF (Head-Related-Transfer Function). Z wielu zebranych nagrań Sony stworzył zbiór o wspólnych cechach i na jego podstawie opracował profile dźwiękowe w PS5.

Większość użytkowników, którzy mają do dyspozycji jeden z pięciu profili dźwiękowych HRTF, nie zauważą różnicy międzi dźwiękiem z gry, a dźwiękiem z otoczenia. Indywidualne ustawienie i dopasowanie profilu dźwiękowego powinno być perspektywicznie dodatkowo możliwe, aby sprawić, że gracze nie będą mogli odróżnić dźwięku świata gry i dźwięku z rzeczywistego otoczenia.

Jak to wszystko dokładnie funkcjonuje i jak wyglądał cały proces tworzenia, wyjaśnia Mark Cerny w poniższym filmiku od 38 minuty. Tutaj znajdziesz również więcej interesujących informacji dotyczących HRTF.

YouTube

Odtwarzając to video, wyrażasz zgodę na politykę prywatności YouTube.
Dowiedz się więcejOtwiera się w nowej karcie

Odtwórz video

PS5 umożliwia usłyszenie dźwięku 3D

Aby podczas grania na PS5 móc w pełni cieszyć się dźwiękiem 3D, zaleca się używanie wysokiej jakości słuchawek. Od połowy 2023 r. technologia Tempest 3D AudioTech jest dostępna również na innych urządzeniach, gdyż PS5 jest kompatybilna z urządzeniami Dolby Atmos. Obecnie nie ma już znaczenia, czy używasz słuchawek, zestawu 5.1, soundbara czy głośników w telewizorze: wrażenia dźwiękowe powinny być niemal identyczne. Sony nieustannie swoje technologie, aby osiągnąć jak najlepsze wrażenia dźwiękowe.

Dźwięk uwielbiany przez wszystkich graczy

Nintendo Switch 2: ulepszony dźwięk i tryb wieloosobowy na kanapie

Nintendo Switch 2 kładzie nacisk na dźwięk tam, gdzie wielu graczy najbardziej go odczuwa na co dzień: bezpośrednio w dłoni lub przy stole z przyjaciółmi. Wbudowane głośniki stereo zostały w tym celu gruntownie zmodernizowane. Są one nieco większe, co zapewnia wyraźnie czystszy i bardziej naturalny dźwięk. Szczególnie wysokie tony brzmią mniej metalicznie, a ogólna głośność została nieco zwiększona. Nintendo nie podaje wartości pomiarowych, ale pierwsze wrażenia potwierdzają, że dźwięk w grach takich jak Mario Kart lub Smash Bros. pozostaje dobrze zrozumiały nawet w rozgrywce wieloosobowej.

Przetwarzaniem sygnałów audio zajmuje się główny układ konsoli Tegra T239. Nie ma osobnego modułu audio, zamiast tego sygnały są przetwarzane przez wewnętrzne bloki układu SoC. Dla większości osób nie ma to jednak większego znaczenia: najważniejsze jest to, że podczas podróży lub spontanicznej rozgrywki wieloosobowej na kanapie można zrezygnować z dodatkowych głośników i nadal cieszyć się bogatszym dźwiękiem niż w poprzedniej wersji.

YouTube

Odtwarzając to video, wyrażasz zgodę na politykę prywatności YouTube.
Dowiedz się więcejOtwiera się w nowej karcie

Odtwórz video

3D Spatial Audio – przestrzenny dźwięk bez dodatkowych urządzeń

Słyszalną różnicą w porównaniu ze starą generacją konsoli Switch jest również nowa technologia 3D Spatial Audio. Technologia ta symuluje przestrzenny dźwięk, który działa przez wbudowane głośniki stereo lub słuchawki. Kierunek i odległość dźwięków są obliczane wirtualnie i rozmieszczane na wyimaginowanej scenie dźwiękowej. Dzięki temu gracze mogą lepiej rozpoznać, z której strony dochodzą określone dźwięki podczas rozgrywki.

Na przykład podczas wyścigu w Mario Kart łatwiej jest zlokalizować, czy czołg przeciwnika zbliża się od tyłu, czy też inni gracze zbliżają się z boku. Pod względem technicznym rozwiązanie to znacznie różni się od systemów takich jak Dolby Atmos lub Project Acoustics, które opierają się na fizycznej symulacji fal dźwiękowych. Zamiast tego Switch 2 przetwarza efekty przestrzenne za pomocą układu SoC. Dzięki temu efekt pozostaje stosunkowo prosty, ale zapewnia zauważalnie większą głębię dźwięku niż zwykły miks stereo, szczególnie podczas podróży lub w trybie przenośnym.

Wyjście HDMI, podłączenie i konfiguracja

Użytkownicy korzystający z konsoli Switch 2 w trybie telewizyjnym mogą dodatkowo korzystać z rozszerzonego wyjścia audio przez HDMI. Złącze dokujące umożliwia wysyłanie liniowego sygnału PCM z maksymalnie 5.1 kanałami, co ułatwia podłączenie do amplitunera surround lub soundbara. Nintendo świadomie zrezygnowało z dodatkowych standardów licencyjnych, takich jak Dolby Atmos.

Po raz pierwszy mikrofon został zintegrowany bezpośrednio z konsolą, co ułatwia komunikację głosową. Mikrofon ten automatycznie dostosowuje głośność i eliminuje zakłócające dźwięki otoczenia, dzięki czemu rozmowy w grach takich jak Mario Kart lub Splatoon są wyraźniejsze – bez konieczności korzystania z oddzielnej aplikacji na smartfonie. Praktyczny jest również nowy kontroler Pro, który po raz pierwszy posiada własne złącze 3,5 mm do podłączenia słuchawek. Dzięki temu można używać przewodowych zestawów słuchawkowych bezpośrednio z kontrolerem, bez konieczności podłączania kabla do konsoli.

W zakresie bezprzewodowego przesyłania dźwięku Switch 2 obsługuje aktualne profile Bluetooth, jednak nadal nie przewiduje się przesyłania sygnału mikrofonowego. Osoby, które chcą korzystać z zestawu słuchawkowego z pełną funkcją głosową, muszą więc pozostać przy połączeniu kablowym lub skorzystać z wbudowanego mikrofonu konsoli.

Towarzysze gier: słuchawki Teufel

Zapewni Ci zwycięstwo w każdej bitwie: CAGE (na PlayStation tylko przez stereo cinch)

CAGEOtwiera się w nowej karcie: szukasz ultymatywnego gamingowego zestawu słuchawkowego? W takim razie mamy coś dla Ciebie! Dzięki zintegrowanej karcie dźwiękowej słuchawki Cage dostarczają Twoim uszom nie tylko imponujący dźwięk przestrzenny, ale również lepsze rozumienie i słyszalność dzięki wbudowanemu mikrofonowi HD i inteligentnemu eliminowaniu echa.

ZOLAOtwiera się w nowej karcie: czystą przyjemność dźwięku oferują również słuchawki ZOLA. Te słuchawki gamingowe zapewniają optymalny dźwięk podczas grania, dzięki czemu możesz całkowicie zanurzyć się w grze. Kolejna zaleta: dostosuj słuchawki do własnych upodobań, wybierając spośród różnych kolorów.

▶ W naszym sklepie internetowym znajdziesz inne systemy surround z amplitunerami AV, lub alternatywne systemy dźwiękowe z obsługą Dolby dla konsol.

Inne słuchawki firmy Teufel

MUTE BT

MUTE BT

899,00 zł
ZOLA

ZOLA

549,00 złW różnych kolorach
REAL BLUE PRO

REAL BLUE PRO

1549,00 złW różnych kolorach

Nintendo Switch 2 i PS5: dźwiękowe porady dla jeszcze lepszego efektu

  • Jeśli grasz na PS5, powinieneś używać słuchawek, aby móc usłyszeć imponujący dźwięk 3D. To funkcjonuje praktycznie ze wszystkimi przewodowymi i bezprzewodowymi słuchawkami.
  • W kontrolerze konsoli PS5 wbudowany jest mikrofon, dzięki czemu nie potrzebujesz specjalnego zestawu słuchawkowego tylko Twoich starych i sprawdzonych słuchawek.
  • Nowa technologia 3D Spatial Audio działa zarówno ze słuchawkami, jak i z ulepszonymi wbudowanymi głośnikami stereo.
  • Jeśli słuchasz dźwięku przestrzennego za pomocą pełnowymiarowego zestawu, mamy dla Ciebie wiele wskazówek dotyczących ustawienia głośników.
PlayStation 5: zdjęcie autorstwa Charles Sims na Unsplash

2 odpowiedzi do „Tak właśnie brzmią nowe konsole do gier: Nintendo Switch 2 i PS5 zachwycą Cię również dźwiękiem”

  1. Awatar Mateusz
    Mateusz

    Witam, mam pytanie, otóż mam problem uzyskania dźwięku 5.1 z konsoli na kinie domowym. Robiliście testy z kinem domowym czy tylko słuchawkami? Jeśli tak to moglibyście napisać jak cały zestaw (tv, konsola, od) został połączony i jakie gry były sprawdzone?
    Wiem, że może to głupie pytania ale męczę się z tym już od miesiąca i jak bym nie ustawiał to dźwięku przestrzennego nie mogę uzyskać.

    1. Awatar Redakcja Bloga Teufel
      Redakcja Bloga Teufel

      Cześć Mateusz, każda konfiguracja urządzeń może powodować problemy, dlatego najlepiej byłoby, gdybyś skontaktował się z naszym działem obsługi klienta i podał, jakie urządzenia posiadasz (model amplitunera AV, model telewizora, itd.). Ważne jest także, abyś dokładnie opisał, w jaki sposób połączyłeś ze sobą urządzenia (np. jakich kabli użyłeś). Nasz dział obsługi klienta z przyjemnością Ci pomoże. Pozdrawiamy :)