Mikrofon vor Laptop

Jak stworzyć swój własny podcast?

Podcasty są obecnie bardzo popularne. Czy to „Ja i moje przyjaciółki idiotki” Joanny Okuniewskiej, „Piąte: Nie zabijaj” Joanny Mazur, czy też „Podsiadło Kotarski Podcast”: wybór jest ogromny, a ich rozrywkowy format zdaje się trafiać w gusta wielu osób. Interesujesz się tematem, o którym chciałbyś chętnie opowiedzieć? Chciałbyś stworzyć swój własny podcast? Podpowiemy Ci, czego dokładnie potrzebujesz i jak najlepiej rozpocząć pracę nad swoim podcastem.

Tworzenie podcastu krok po kroku

Tworzenie własnego podcastu nie wydaje się trudne na pierwszy rzut oka. I nie jest, jeśli wiesz, na co zwrócić uwagę. Najważniejsze punkty podsumowaliśmy w krótkim przewodniku: Jak stworzyć swój własny podcast.

Krok 1: Ustal koncepcję i wybierz temat

Prawdopodobnie masz już jakiś pomysł na to, o czym chcesz rozmawiać w swoim podcaście. Dlatego spróbuj ubrać swoje myśli w słowa i wymyśl konkretną koncepcję. Napisz krótki opis swojego podcastu, aby nowi potencjalni słuchacze mogli od razu zorientować się, czego mogą od Ciebie oczekiwać. Takie działanie zmusza do samodzielnego zastanowienia się i dokładnego określenia swojego celu. Temat, o którym będziesz rozmawiać, powinien być Ci bardzo dobrze znany. Byłoby dobrze, gdybyś miał specjalistyczną wiedzę i wieloletnie doświadczenie w tym temacie. W swoim podcaście możesz także mówić o wszystkim i o niczym lub o najważniejszych wydarzeniach na świecie: taka możliwość również istnieje.

Ale jedna rzecz musi być dla Ciebie jasna: Im bardziej konkretny temat, im bardziej konkretna grupa docelowa, tym większe prawdopodobieństwo, że przyciągniesz uwagę na początku – ponieważ chodzi o zasięg. Ludzie muszą najpierw znaleźć Twój podcast. Będzie to oczywiście trudne, jeśli będziesz mówić o wszystkim i o niczym. Oczywiście takie podcasty są jednymi z najbardziej udanych podcastów, ale niekoniecznie ze względu na treść – to autorzy generują bardzo duży zasięg.

W skrócie: najszybszym sposobem na zdobycie słuchaczy jest rozpoczęcie podcastu o niszowej tematyce. Tam, gdzie można zbudować społeczność, która naprawdę zajmuje się tym tematem na co dzień.

Wszystko zaczyna się od pomysłu: nawet Twój własny podcast.

Krok 2: Zapewnij sobie rozpoznawalność za pomocą okładki, krótkiego wprowadzenia oraz nazwy

Być może te rozważania zaowocują również chwytliwą nazwą podcastu. Podobnie jak w przypadku udanych podcastów wspomnianych na początku, ta również może być nieco nietypowa.

W podcaście chodzi przede wszystkim o słuchanie. Ale zapewne znasz to z autopsji: kiedy przeglądasz listy podcastów, ciekawie zaprojektowane okładki szybciej wzbudzają Twoje zainteresowanie. A obok tytułów lub wstępów, które brzmią “chwytliwie”, także nie przechodzisz obojętnie. Zastanów się więc, w jaki sposób chcesz wizualnie przedstawić i promować swój podcast. Niekoniecznie potrzebujesz do tego pomocy grafika. Darmowe narzędzia online, takie jak Canva, pomagają tworzyć okładki podcastów i zwiastuny we wszystkich możliwych rozmiarach i formatach.

Wstęp to wprowadzenie do każdego odcinka podcastu. Zapewnia ono ciągłość i od razu przyciąga słuchacza. Odpowiednia tematycznie muzyka, kilka zdań, które witają słuchacza i podsumowują, o czym ogólnie jest podcast: to wszystko, czego potrzeba.

Krok 3: Wybierz dobry sprzęt

W podcaście najważniejszą rolę odgrywa treść, ale powinieneś także zwrócić uwagę na jakość dźwięku. Najważniejszym elementem wyposażenia jest zatem wysokiej jakości mikrofon do nagrywania podcastu. Zadaj sobie następujące pytanie: Czy Twój ulubiony sprzęt do nagrywania podcastów nadaje się do tego celu? Szczególnie na początku powinieneś zacząć od nastawienia: “Idź na całość”, ponieważ później możesz również zająć się szczegółami technicznymi, takimi jak połączenie XLR i interfejs. Ale który mikrofon jest zalecany? W sklepie internetowym firmy Teufel można znaleźć wysokiej jakości mikrofony marki Shure.

Potrzebujesz również dobrych słuchawek, takich jak te z redukcją szumów, abyś mógł usłyszeć, czy Ty lub Twój gość jesteście naprawdę słyszani głośno i wyraźnie podczas nagrywania. Dodatkowo, nie będziesz rozpraszany przez hałas z zewnątrz.

Kolejnym ważnym elementem jest oprogramowanie (software) do nagrywania. Za jego pomocą można przyciąć nagranie do odpowiedniej długości, dostosować głośność i zoptymalizować jakość ścieżek audio poprzez różne efekty, takie jak korektory, kompresory i ograniczniki. Niektóre programy nadają się zarówno do nagrywania podcastów, jak i do postprodukcji. Polecane są takie programy, jak Audacity i GarageBand (tylko dla systemu iOS).

Wskazówka od eskpertów: Planujesz nagrywać podcast przez Zoom lub Skype? Zrób to lepiej i skorzystaj z narzędzi do nagrywania online, takich jak riverside.fm lub cleanfeed. W przeciwieństwie do dobrze znanych narzędzi do wideokonferencji, nagrywasz w niezmiennie wysokiej i bezstratnej jakości dźwięku.

Sprzęt do nagrywania podcastów

Krok 4: Stwórz pierwsze nagranie testowe

Zanim zaczniesz, przetestuj swój sprzęt! Najpierw należy zapoznać się z techniką i posłuchać, jak brzmi nagranie. Czy pogłos jest zbyt duży? Czy jesteś zbyt blisko mikrofonu? A może za daleko? Aby ograniczyć pogłos, należy siedzieć w umeblowanym pomieszczeniu, do którego nie przedostają się hałasy zewnętrzne. To nie jest żart: niektórzy podcasterzy urządzają kącik do nagrywania w szafach lub przestronnych garderobach. Rzecz w tym, że dzięki nowoczesnej technologii, w tym mikrofonom dynamicznym, ta wskazówka w zasadzie nie jest już potrzebna.

Lachende Frau vor Mikrofon
Twoje studio do nagrywania może znajdować się w dowolnym miejscu — najważniejsze, aby dźwięk był odpowiedni.

Krok 5: Włącz mikrofon i do dzieła!

Jeśli jesteś dobrze przygotowany, możesz wreszcie zacząć: śmiało nagraj swój pierwszy odcinek podcastu. Powinien on mieć konkretny temat, ale może też służyć jako przedstawienie Twojej osoby i samego podcastu. Po prostu rozmawiaj i zarażaj słuchaczy swoim entuzjazmem i oczekiwaniem na wiele kolejnych odcinków podcastu!

Jeśli chodzi o przyszłe odcinki, dobrym pomysłem jest opracowanie planu: Jak często chciałbyś publikować nowe odcinki? Kiedy chciałbyś zaplanować nowe tematy? Czy chciałbyś pisać krótkie scenariusze do każdego odcinka, aby nie stracić wątku podczas nagrywania?

Krok 6: Wybierz platformę, na krórej będziesz publikować swój podcast

Istnieją różne możliwości publikowania swojego podcastu. Przede wszystkim należy wybrać hosta podcastów, który będzie automatycznie publikował odcinki na różnych platformach. Odbywa się to za pomocą kanału RSS, dzięki któremu aktualny odcinek podcastu jest zawsze dostępny w serwisach Spotify, Apple Podcast, Deezer, TuneIn itp. Do hostów, które generują dla Ciebie ten kanał RSS i rozprowadzają go na różnych platformach, częściowo automatycznie i za pomocą jednego przycisku, należą Podigee, Libsyn i Buzzsprout.

FAQ: Pytania dotyczące własnego podcastu

Czym jest podcast?

Podcasty to pliki audio, które można przesyłać strumieniowo przez internet w celach rozrywkowych lub informacyjnych. Można ich słuchać za pośrednictwem serwisów streamingowych lub specjalnych aplikacji do podcastów – niektóre z nich działają bezpłatnie, za inne należy uiścić opłatę. Niektórzy podcasterzy dostarczają swoje odcinki w formie plików video, które sami nagrywają. Podcasterzy regularnie nagrywają nowe odcinki, podczas których pogłębiają oni dany temat lub skupiają się na jednym kluczowym zagadnieniu.

Ile kosztuje podcast?

Jeśli chcesz stworzyć podcast, musisz najpierw ponieść jednorazowy koszt zakupu sprzętu. Zależy on od budżetu, wymagań i planów dotyczących Twojego podcastu. W przypadku mikrofonu należy liczyć się z kosztami zaczynającymi się od ok. 400 zł. Potrzebny będzie także statyw do mikrofonu i słuchawki. Jest to wyposażenie podstawowe – możliwe są także inne akcesoria. Dostępne jest również bezpłatne oprogramowanie do nagrywania, które zazwyczaj wystarcza początkującym użytkownikom. Do tego dochodzą koszty hostingu podcastu oraz udostępniania podcastu na różnych platformach. Trudno tu mówić o cenie ryczałtowej. Koszty mogą wynieść od 400 do 1000 zł rocznie.

Jak zwiększyć popularność swojego podcastu?

Posiadając własną stronę internetową z podcastem oraz zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek opisy samego podcastu i poszczególnych odcinków, podejmujesz ważne kroki, aby Twój podcast został znaleziony w internecie. Do promowania nowego projektu można także wykorzystać swój blog – jeżeli go posiadasz – lub różne kanały w mediach społecznościowych. Ponadto należy szeroko rozpowszechniać swój podcast i udostępniać go na kilku różnych platformach. Od czasu do czasu zapraszaj do współpracy partnerów, którzy są ekspertami w określonych dziedzinach i przeprowadzaj z nimi wywiady: to nie tylko sprawi, że Twój podcast będzie ciekawy, ale możesz także bezpośrednio wykorzystać ich zasięg.

Aby Twój głos brzmiał (prawie) jak w radiu: wybierz mikrofon Shure w sklepie Teufel

Shure MV7 zapewnia potężny dźwięk, prawie jak u dziennikarza radiowego.

Shure MV7X: Shure MV7 to mikrofon o dużej mocy, który dzięki kierunkowej dynamicznej kapsule idealnie nadaje się do nagrywania podcastów. Innymi słowy: charakterystyka kardioidalna skutecznie tłumi szumy otoczenia i dźwięki z pomieszczenia podczas podcastingu. Praktyczne: MV7 posiada zarówno wejście USB, jak i XLR.

▶W sklepie internetowym Teufel znajdziesz więcej mikrofonów Shure o wysokiej jakości – i oczywiście pasujące do nich słuchawki do własnego studia nagrań. Nasz zestaw składający się z ZOLA i Shure MV7 to naprawdę potężny duet.

Słuchawki to nieodłączna część podcastów

SUPREME ON

SUPREME ON

519,00 zł649,00 złW różnych kolorach
ZOLA

ZOLA

389,00 zł549,00 złW różnych kolorach
ZOLA

ZOLA

389,00 zł549,00 złW różnych kolorach

Podsumowanie: Etapy na drodze do własnego podcastu

Oto krótkie podsumowanie: Najważniejsze etapy na drodze do własnego podcastu.

1. Ustal koncepcję i wybierz temat

Odpowiedz sobie na następujące pytania: Jaki jest Twój cel? Jaki powinien być format? Jak często chcesz publikować? Jaki ma być główny temat? Jak mógłby wyglądać branding podcastu?

2. Znajdź nazwę i zaprojektuj okładkę oraz napisz wstęp

Ciekawie zaprojektowane okładki po prostu szybciej przyciągają wzrok na listach pełnych podcastów. Zastanów się więc, w jaki sposób chcesz wizualnie przedstawić i zareklamować swój podcast. Wprowadzenie do każdego z odcinków podcastu zapewnia ciągłość i przyciąga słuchaczy.

3. Kup dobry sprzęt

Zasadniczo do nagrywania podcastu potrzebny jest dobrej jakości mikrofon i oprogramowanie do nagrywania.

4. Zrób kilka nagrań testowych

…i zapoznaj się z technologią, na przykład z działaniem mikrofonu. Powinieneś także pomyśleć o akustyce pomieszczenia, aby na ścieżce dźwiękowej nie znalazły się żadne przeszkadzające hałasy z zewnątrz.

5. Włącz mikrofon i do dzieła

Śmiało nagraj swój pierwszy odcinek podcastu. Może on dotyczyć konkretnego tematu lub stanowić opis Twojej osoby i podcastu.

6. Znajdź platformę i prześlij pierwszy odcinek

Istnieją różne opcje oferowania podcastów. Host podcastów automatycznie publikuje odcinki w serwisach Spotify, Apple Podcasts i innych.

    Zdjęcie tytułowe: ©Soundtrap. Unsplash. Unsplash License

    Zdjęcie 1: ©NeONBRAND. Unsplash. Unsplash License

    Zdjęcie 2: ©Soundtrap. Unsplash. Unsplash License

    Powiązane artykuły

    Napisz komentarz

    Uwaga: komentarze z pytaniami dotyczącymi serwisu produktów nie zostaną opublikowane. W sprawach dotyczących obsługi, reklamacji lub kompatybilności prosimy zwrócić się do naszego Biura Obsługi Klienta. Dziękujemy.

    Twój komentarz zostanie sprawdzony przez naszego moderatora, zanim pojawi się na stronie.

    Autor

    Redakcja Bloga Teufel

    Wszystko o głośnikach, systemach kina domowego i trendach Hi-Fi. Mamy również wiele praktycznych porad audio dla Twojego domu.