Dzięki Audio Branding marka Teufel wykorzystuje w coraz większej ilości urządzeń takie same, specjalnie stworzone sygnały dźwiękowe, które pojawiają się na przykład przy parowaniu urządzenia przez Bluetooth. Tak więc przy włączaniu jednego z produktów Teufel powinien być w przyszłości odtwarzany ten sam rozpoznawalny sygnał dźwiękowy. Takie akustyczne elementy, jak na przykład sygnał włączania, stają się częścią tożsamości marki, czyli ogólnego wyglądu marki Teufel, naszego DNA. W poniższym wywiadzie przyglądamy się rozwojowi Audio Brandingu w firmie Teufel.
Co to jest Audio Branding i czym się zajmuje?
Według wikipedii Audio Branding (określany również jako Sound Branding, Sonic Branding lub Acoustic Branding; pol. Identyfikacja muzyczna) to pojęcie nadrzędne dla procesu, w którym są tworzone i wykorzystywane słyszalne elementy marki lub cała słyszalna marka.
Oczywiście, że rozwój tego segmentu staje się dla nas, jako producentów systemów dźwiękowych, coraz ważniejszy. Gdy włączamy system dźwiękowy Teufel, powinniśmy to odpowiednio usłyszeć. Opracowując Teufel Audio Branding skorzystaliśmy ze wsparcia ekspertów z agencji audity, którzy w tym obszarze pomyślnie kooperują już z takimi markami, jak Swiss Air, Volkswagen czy Miele.
Zanurz się w świat dźwięku – i to od samego początku
Redakcja Bloga Teufel: Viktor, uczestniczyłeś we wprowadzaniu Audio Brandingu w firmie Teufel. Proszę przedstaw się naszym czytelnikom…
Viktor: Cześć, nazywam się Viktor Miruchna i pracuje w firmie Teufel jako inżynier UX w dziale rozwoju produktów. Innymi słowy staram się, aby interkacja z naszymi produktami była intuicyjna, a jednocześnie zadowalająca i inspirująca. Nie ma znaczenia, czy jest to interakcja fizyczna na przykład na telefonie, czy przez użycie sterowania głosowego.
Redakcja Bloga Teufel: Jakimi celami kieruje się Audio Branding i od jak dawna Teufel zajmuje się tym tematem?
Viktor: Ten projekt wystartował w 2019 roku i ma 3 główne cele. Po pierwsze chodzi o funkcjonalność: użytkownik powinien rozpoznać, jaki status ma posiadane urządzenie: na przykład czy jest włączony czy wyłączony. Już wcześniej używaliśmy sygnałów dźwiękowych, ale były one raczej ogólne, niezdefiniowane. A my potrzebowaliśmy dźwięków, które odzwierciedliłyby DNA Teufel.
Po drugie chodzi o stworzenie przeżycia, o zanurzenie się w świecie dźwiękowej przyjemności i to już od pierwszej sekundy. Teufel inwestyuje wiele godzin w osiągnięcie perfekcyjnego dźwięku w swoich głośnikach. Dzięki UX Sounds i Audio Branding udało nam się sprawić, że już pierwsze włączenie naszego urządzenia staje się niezapomnianym przeżyciem.
Po trzecie chodzi o rozpoznawalność. Gdy siedzimy na plaży i słyszymy, że obok nas ktoś posiada głośnik Teufel i rozpoznajemy go wyłącznie po dźwięku – to jest to „coś”
Z ekspertyzą od audity: tworzenie różnorodnej palety dźwiękowej
Redakcja Bloga Teufel: Przy tworzeniu Audio Brandingu firma Teufel skorzystała ze wsparcia agencji audity. Dlaczego akurat ta agencja, a nie inna?
Viktor: Postrzegam Teufel jako szybką i pełną pasji do dźwięku firmę – i właśnie to znaleźliśmy również w agencji audity. Szybko staliśmy się ich fanem, gdyż nie tylko stworzyli z nami koncepcję, lecz również pomogli nam ją zrealizować. Dzięki temu mogliśmy bezpośrednio z designerami dźwięku z agencji audity, naszymi akustykami i inżynierami z działu rozwoju produktów usiąć przy jednym stole i wydobyć z dźwięku to, co najlepsze.
Redakcja Bloga Teufel: Audio Branding staje sie coraz ważniejszy dla producentów systemów dźwiękowych, takich jak Teufel. Jakie wyzwania czekały na was w trakcie tworzenia tego projektu?
Viktor: Najciekawszym a zarazem najtrudniejszym wyzwaniem było opracowanie dźwiękowej rodziny lub jak to powiadał Rainer Hirt (dopisek redakcji: założyciel i prezez agencji audity): różnorodnej palety dźwiękowej, która odzwierciedlałaby markę Teufel. Po intensywnych, kreatywnych i analitycznych warsztatach wybraliśmy pasującą dźwiękową rodzinę, a następnie przeszliśmy do opracowania rzeczywistych dźwięków funkcjonalnych. Na początku skupiliśmy się na 3 dźwiękach: „Włączanie”, „Parowanie Bluetooth” i „Urządzenie Bluetooth podłączone”. Te dźwięki są esencjalne, gdyż każda osoba ma lub miała z nimi na co dzień do czynienia.
Jakie wyzwania stawiają techniczne restrykcje?
Jedną z największych przeszkód była realizacja technicznych restrykcji. Z tego względu, że nasze produkty nie są takie same, nie mogą one mieć takiego samego dźwięku. To było i zostanie największym wyzwaniem: osiągnięcje jakości, którą uznamy za dobrą.
Ta fundamentalna praca już się opłaciła. Stworzyliśmy nie tylko Sound Branding marki Teufel, ale również inne dźwięki do nowych produktów. Pojawią sie świetne nowości.. tyle mogę zdradzić
Redakcja Bloga Teufel: Jakie urządzenia są wyposażone w te dźwięki?
Viktor: Pierwszym projektem był głośnik BOOMSTER GO. To właśnie w tym urządzeniu została wykorzystana większość stworzonych sygnałów dźwiękowych. Ale mamy również inne dźwięki, które czekają na zastosowanie w nowych produktach, na przykład w nowych słuchawkach.
YouTube > wykorzystanie Audio Branding w głośniku BOOMSTER GO
Stawiamy na indywidualność: przyszłość Audio Brandingu w Teufel
Redakcja Bloga Teufel: Jaką rolę będzie odgrywać Audio Branding w przyszłości?
Viktor: To był dopiero początek, ta fundamentalna praca musi zostać rozszerzona. To mogłyby być oczywiście dalsze kroki związane z naszymi produkami lub całą firmą Teufel . Wyobraź sobie, że dzwonisz do Teufel i rozpoznajesz elementy, które znasz z głośników. To idzie dla mnie w kierunku, w którym tworzone jest prawdziwe odkrycie marki Teufel. Już się nie mogę doczekać.
Redakcja Bloga Teufel: Słowem kluczowym jest indywidualność: możesz sobie wyobrazić, że w przyszłości również klienci będą mogli zdefiniować swoje własne dźwięki: rockowe albo jazzowe tony, w zależności od upodobań?
Viktor: Co oznacza tutaj przyszłość, właśnie nad tym teraz pracujemy. Zaczęliśmy pomału, aby każdy użytkownik mógł wybrać swój lub kilka swoich ulubionych tonów z różnych dźwięków budzika Teufel. Jak długo pociągniemy ten temat, czas pokaże. Ale ja też nie lubię każdego dźwięku, dlatego nie wymagam tego od naszych fanów.
Redakcja Bloga Teufel: Czy jest możliwe, aby logo dźwiękowe grało nie tylko w produktach, lecz na przykład również w filmikach na YouTubie? Gdzie możnaby jeszcze umieścić takie dźwiękowe logo?
Viktor: Na końcu filmików na YouTubie znajduje się już logo dźwiękowe. Im więcej elementów będziemy używać w naszej komunikacji i innych punktach styczności z naszymi fanami, tym lepiej.
Redakcja Bloga Teufel: Jakiej muzyki słuchasz prywatnie? Jak powinno brzmieć Twoje urządzenie?
Viktor: Mimo tego, że jestem dzieckiem muzyki elektronicznej, słucham tego, na co mam ochotę. Ciągle przyłapuje się na tym, że moją uwagę na długo przyciągają ekstrawaganccy artyści, na przykład: Nicolas Jaar, Austra czy Alt-J. Już w pierwszych sekundach zauważasz, do kogo należą te dźwięki. To mnie inspiruje. A teraz zgadnij, jak powinno brzmieć moje urządzenie – dokładnie tak.
Redakcja Bloga Teufel: Viktor, dziękuje bardzo za ten wywiad i za możliwość wglądu w świat Audio Brandingu.
Parę słów o audity
audity jest przedsiębiorstwem założonym w 2006 roku z siedzibą w Konstancji specjalizującym się w Brand-Sound i UX-Sound. Agencja konsekwetnie podąża swojej wiodącej zasadzie Sound Follows Function. audity stworzyła pomyślny Audio Branding dla takich marek, jak Volkswagen, Swiss Air czy Miele.
Jesteśmy przekonani, że dobra akustyczna prezentacja pozytywnie wpływa i zmienia świat marki oraz jej produktów. Naszą myślą przewodnią jest
»sound follows function«.
Źródło: audity
Koncepcję dla marki Teufel agencja audity opisuje następująco:
Akustyczną myśl przewodnią, którą stworzyliśmu dla projektu dźwiękowego Teufel, jest <<Type>>. Najważniejszymi filarami są charakter, siła i synteza, które odzwierciedlają się w brzmieniu marki (jak na przykłąd w logo dźwiękowym), ale również w projekcie dźwiękowym UX przez takie elementy, jak:
charakterystyczne detale analogowych instrumentów w towarzystwie potężnego basu w kombinacji z syntetycznymi dźwiękami tworzą niepowtarzalną akustyczną tożsamość marki. Dzięki wysokiej akustycznej obecności dźwięki UX stają się ambasadorem marki.
Jasne i funkcjonalne dźwięki UX, które mogą być zastosowane we wszystkich urządzeniach, przyczyniają się do lepszego zrozumienia funkcji i całościowego doświadczenia z produktami.