“Hi-fi” i “kino domowe” to często używane terminy w branży audio. Nie zawsze jest jednak jasne, co tak naprawdę oznaczają. Wyjaśniamy zatem podstawowe terminy. Tyle można powiedzieć od razu: “Hi-fi” odnosi się przede wszystkim do odtwarzania muzyki, a “kino domowe” do dźwięku filmowego. Jednak, jak to często w życiu bywa: Nie można jednoznacznie oddzielić tych dwóch pojęć od siebie.
System hi-fi jako podstawa odtwarzania muzyki

Nagrywanie i reprodukcja dźwięku zostały właśnie wynalezione, gdy stało się jasne, że do stworzenia realistycznego, przestrzennego wrażenia dźwiękowego potrzeba więcej niż jednego kanału dźwiękowego i jednego głośnika. Ludzki słuch, w którym uszy najpierw przechwytują sygnały dźwiękowe, zanim mózg połączy je w przestrzenny obraz dźwiękowy, posłużył jako model dla stereofonii. Po początkowych eksperymentach w latach 30., konfiguracja stereo stała się standardem technicznym w latach 60. Od tego czasu jego podstawowa struktura pozostała niezmieniona.
Hi-fi czy stereo – co jest lepsze?
Hi-fi oznacza “high fidelity” i jest standardem jakości, którego początki sięgają lat 60. ubiegłego wieku. Jednak nowoczesne głośniki i systemy wyraźnie przekraczają wymagania dla terminu “hi-fi”. Jedynie urządzenia takie jak radio z zegarem lub aparaty słuchowe nie zapewniają reprodukcji dźwięku zgodnie ze standardami hi-fi.
W dzisiejszych czasach terminy “hi-fi” i “system hi-fi” mają zatem inne znaczenie i są po prostu używane jako synonimy “systemu stereo”.
Konfiguracja systemu stereo
System stereo lub hi-fi zasadniczo składa się ze wzmacniacza, urządzenia odtwarzającego, takiego jak odtwarzacz CD lub odtwarzacz sieciowy i dwóch identycznych głośników: jeden odtwarza prawy kanał dźwięku, drugi lewy. Taka konfiguracja sprawia, że sygnał stereo brzmi dobrze i idealnie odtwarza wszystkie częstotliwości przesłanego sygnału. Jeśli system hi-fi jest prawidłowo dostrojony i odpowiedniej jakości, powstaje przestrzenna scena dźwiękowa. Aby uzyskać najlepszy dźwięk z systemu, należy precyzyjnie ustawić i skonfigurować głośniki. Wyjaśniamy, na co należy zwrócić uwagę w artykule na temat “sweet spot” i trójkąta stereo. Jednak nie tylko lokalizacja ma wpływ na dźwięk, ale także rodzaj głośnika.
Systemy kina domowego: więcej kanałów, więcej strojenia

Jeśli chcesz odtworzyć jeszcze więcej informacji przestrzennych, aby uzyskać intensywne wrażenia dźwiękowe, musisz zapewnić systemowi dodatkowe kanały dźwiękowe. Konfiguracja z trzecim głośnikiem, umieszczonym centralnie przed słuchaczem, jest niemal tak stara jak stereofonia. Po raz pierwszy zastosowano ją w kinach, a później także w prywatnych domach.
Liczba kanałów i głośników wzrosła z biegiem lat: system kina domowego, jaki znamy dzisiaj, składa się z subwoofera, który odtwarza basy, oraz do dziewięciu dodatkowych głośników. Te dodatkowe głośniki nagłaśniają całe pomieszczenie: Rezultatem jest dźwięk przestrzenny. Systemy Dolby Atmos i porównywalne formaty dźwięku 3D mogą zawierać jeszcze więcej głośników.
Gotowe systemy kina domowego firmy Teufel
System kina domowego musi być odpowiednio dostrojony
Twórcy systemów kina domowego muszą je koordynować podwójnie. Głośniki centralne, przednie i efektowe zawierają zazwyczaj dwa lub trzy różne przetworniki dla różnych zakresów częstotliwości – tak zwane głośniki dwu- i trójdrożne. Precyzyjne dostrojenie tych głośników niskotonowych, średniotonowych i wysokotonowych nie jest łatwym zadaniem: twórcy muszą upewnić się, że głośnik niskotonowy idealnie pasuje do głośników średniotonowych i wysokotonowych pod względem głośności i fazy. Tylko wtedy można zagwarantować absolutnie liniową charakterystykę częstotliwości.
W szczególności dopasowanie głośnika niskotonowego – w systemach kina domowego jest to zwykle oddzielny subwoofer – do reszty systemu jest wyzwaniem. W przeciwieństwie do systemu stereo, głośniki niskotonowe w kinie domowym nie tylko muszą być dopasowane do dwóch głośników średniotonowych i wysokotonowych, ale także harmonizować z głównymi głośnikami lewym i prawym, głośnikiem centralnym i dwoma tylnymi głośnikami efektowymi.
Kino domowe z soundbarem: dźwięk 5.1 z jednego urządzenia?
Soundbar łączy w swojej obudowie wszystkie komponenty kina domowego 5.1. Kilka wbudowanych głośników oraz wewnętrzny lub zewnętrzny subwoofer mogą obsługiwać i odtwarzać wszystkie kanały. Ponieważ w przypadku soundbara wszystkie źródła dźwięku znajdują się przed użytkownikiem, dźwięk przestrzenny nie jest tak imponujący, jak w przypadku klasycznego systemu kina domowego, w którym poszczególne głośniki rozmieszczone są wokół miejsca odsłuchowego. Soundbar może jednak tworzyć wirtualny dźwięk przestrzenny – częściowo poprzez odbijanie dźwięku od ścian pomieszczenia – który może być bardzo imponujący i potężny, w zależności od wydajności soundbara.
Soundbar ma także inne zalety: jest zazwyczaj tańszy niż cały system kina domowego i zajmuje znacznie mniej miejsca w salonie. Co więcej, nie wymaga skomplikowanej konfiguracji, ponieważ wszystko jest we jednym miejscu i jest odpowiednio do siebie dopasowane.
Decydujące znaczenie dla dobrego dźwięku: częstotliwość zwrotnicy w systemie kina domowego
Wracając do klasycznego systemu kina domowego. Jak wspomniano, głośniki w systemie kina domowego muszą spełniać różne wymagania w zależności od przypisanej im częstotliwości. Amplituner AV kontroluje przydział odtwarzanych częstotliwości za pośrednictwem zwrotnicy.
Ustawienie we wzmacniaczu musi pasować do głośników
W systemie kina domowego kluczowe jest dopasowanie wzmacniacza do charakterystyki głośników. Poniższy przykład ilustruje ten problem: producent głośników oddziela pasmo przenoszenia swojego systemu subwoofera satelitarnego przy 100 Hz z nachyleniem 18 dB. Częstotliwości poniżej 100 Hz są zatem kierowane do subwoofera, a wszystko powyżej do głośnika centralnego i satelit.
Jeśli jednak ten zestaw głośnikowy zostanie podłączony do wzmacniacza, którego wyjście subwoofera jest zaprojektowane dla częstotliwości zwrotnicy 90 Hz i nachylenia 24 dB, wartości połączeń nie będą się zgadzać. Ponieważ nie ma standaryzacji, producenci amplitunerów AV i głośników cieszą się – mówiąc wprost – “wolnością”. Podczas gdy odchylenie częstotliwości zwrotnicy od 80 do 90 Hz może być jeszcze akceptowalne, różnice na przykład od 200 do 80 Hz oznaczają również drastyczne błędy w reprodukcji basów.
Jednorodność w systemie THX
Wszystkie urządzenia i głośniki opatrzone tym znakiem jakości mają znormalizowane wartości połączeń, więc wystarczy przełączyć się na THX i można mieć pewność, że wzmacniacz, subwoofer i satelity są idealnie do siebie dopasowane.

Specjalne miksowanie muzyki i filmowych ścieżek dźwiękowych
Istnieją także inne istotne różnice pomiędzy systemami hi-fi a systemami kina domowego. Na przykład dźwięk hi-fi na płytach CD jest miksowany w studiu nagraniowym, aby muzyka brzmiała optymalnie tam, gdzie jest zwykle słuchana: w salonach. Z kolei nośniki dźwięku filmowego, takie jak DVD lub Blu-ray, zawierają ścieżki dźwiękowe filmów. Są one miksowane do odtwarzania w dużych kinach.
Podczas gdy widzowie siedzą daleko od głośników przednich w kinie, odległości w kinie domowym są stosunkowo niewielkie. Fale dźwiękowe są mniej tłumione w salonach niż w kinach z wieloma widzami i miejscami siedzącymi. Ponadto przednie głośniki w kinie są często zasłonięte przez ekran filmowy. Wszystkie te czynniki są brane pod uwagę podczas miksowania dźwięku filmowego. Głośniki i amplitunery AV muszą uwzględniać różne warunki panujące w kinie domowym i odpowiednio odtwarzać materiał źródłowy.
Słuchanie muzyki za pomocą systemu kina domowego
Często dokonuje się ścisłego rozróżnienia między systemami stereo, które odtwarzają muzykę, a systemami kina domowego, które mają zapewnić najlepszy dźwięk filmowy. Ale oczywiście można również cieszyć się ulubioną muzyką w systemie 5.1. Jest to możliwe, ponieważ na przykład głośniki Teufel są zaprojektowane w taki sposób, że doskonale sprawdzają się w obu obszarach zastosowań. Jest to wyniki dziesięcioletniego doświadczenia w konstruowaniu głośników, które mogą pochwalić się wyjątkowymi danymi technicznymi w każdej kategorii cenowej.
Korzystamy z najnowszych technologii pomiarowych i najbardziej precyzyjnych metod analizy. Jako jeden z niewielu wiodących producentów głośników, korzystamy z bardzo drogiego systemu analizatora Klippel, aby określić dane pomiarowe, które nie tylko opisują głośnik w określonych standardach. Dane uzyskane za pomocą wiązki laserowej dostarczają również precyzyjnych informacji o tym, jak każda obudowa zachowuje się przy wyższych poziomach głośności.
Wykorzystywane jest również oprogramowanie MLISSA. To wysoce precyzyjne oprogramowanie pomiarowe określa między innymi charakterystykę częstotliwościową, fazę i opóźnienie głośników. Dostarcza informacji na temat zachowania w stanach przejściowych i zaniku, a także odpowiedzi impulsowych i charakterystyk impedancji.
Oczywiście przy projektowaniu naszych głośników bierzemy również pod uwagę podstawy projektowania głośników, na przykład układ obudowy D’Appolito, który jest idealny do odtwarzania muzyki i wokalu i w którym głośnik wysokotonowy jest umieszczony między dwoma przetwornikami średniotonowymi.
Połączenie obu – zaawansowanych technologicznie metod pomiarowych i sprawdzonych zasad budowy głośników – umożliwia opracowanie głośników, które wiernie odtwarzają każdy rodzaj sygnału – czy to orkiestrę, wokal, dialogi filmowe czy dźwięk helikoptera.
Czy to hi-fi, czy kino domowe: na jakości Teufel można polegać

▶ ULTIMA 40 Kombo: Ten klasyczny zestaw stereo, składający się z dwóch kolumn podłogowych o trójdrożnej konstrukcji oraz odtwarzacza CD, zapewni Ci doskonałe wrażenia dźwiękowe.
▶ SYSTEM 6 THX „5.2-Set“: Ten system kina domowego THX spełni każde życzenie. Dwa subwoofery zapewniają prawdziwą eksplozje dźwięku w salonie. Pięć dodatkowych głośników tworzy pełną scenę dźwiękową.
Systemy stereo firmy Teufel
Podsumowanie
- System hi-fi to system stereo składający się ze wzmacniacza, dwóch identycznych głośników i urządzenia odtwarzającego.
- Systemy kina domowego składają się z co najmniej sześciu głośników (5.1) i odtwarzają dźwięk przestrzenny.
- Systemy kina domowego wymagają precyzyjnego dopasowania częstotliwości zwrotnicy amplitunera do charakterystyki głośników.
- Standaryzacja THX zapewnia idealne dopasowanie amplitunera i głośników.